måndag, november 20, 2006

Dödsstraff eller ej!


Caryl Chessman, född 27 maj 1921, död 2 maj 1960 i San Quentin, Kalifornien (avrättad i gaskammare), dömd mot sitt nekande, för att ha varit "Röda Lyktan", Under sin tid i fängelset San Quentin, skrev han 4 böcker.

Redan som väldigt ung pojke så blev jag gripen av Chessmans kamp mot sitt dödsstraff och straffet till döden överhuvudtaget!
Har aldrig under mitt liv kunnat förstå att en sk rättsstat kan utkräva döden som straff.Betraktar följdaktligen alla stater som har kvar dödsstraffet som länder med en medeltida syn vad gäller samhället.Att låta hatet bestämma förstör en nation.Vad gäller Chessman så blev han dömd på indicier och svaga sådana, han var en småkriminell man som hade oturen att vara på fel plats vid fel tidpunkt. I dagsläget har man konstaterat mängder med felaktiga domar men eftersom de är avrättade så är ju det fasansfulla redan utfört.Med dna-tekniken så har man kunnat fria över 50 man efteråt!

När man dömmer Saddam till döden så är jag tom. mot detta hur mycket blod han än har på sina händer, de ska in på livstid och utföra arbete och tvingas att konfronteras med sina offers anhöriga då o då.
I vårt land så hör man då o då människor ropa efter dödsstraff men jag tycker att då är man nere på en mycket låg nivå och jag ställer mig frågan hur dessa människor är i övriga livet.

2 kommentarer:

FANCY sa...

När det gäller sadam måste det in en tanke om det verkligen tjänar världen mäniskorna med att sända honom i döden.
På något sätt kan inte jag se det på det viset. Döda kräket verkar som att göra det alltför lätt för honom.
Men vad kommer att hända efter att hans liv tagits?

//fancy

P.s. som du skrev till mej.men med mina ord. jag finns dit länken för dej...*L*...

hpy sa...

Hur mar du? Du har inte skrivit nagot pa tre dagar...

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate