onsdag, juni 14, 2006

Människan och alkoholen!

Jag har upplevt alla sorter människors alkoholmissbruk men en röd tråd går rakt igenom och det är förnekandet av att man dricker för mycket.
Vare sig man är ung eller gammal så förnekar man att det blir ett glas för mycket då o då.Ibland ljuger man så in i norden för sig själv så man inte ens märker lögnen. Vi som sitter där med nyktra ögon och en egen kunskap av missbruk ser direkt vad det är frågan om.Ett knep är ju tex att tala om att så här gör jag inte ofta och nu är det ju fest!Sedan dricker man en halvliter vin och annat utan att blinka flera dagar i rad. En annan variant är att man alltid talar om för andra att man minsann bara dricker två glas vin och aldrig mer. När man sedan sitter där och iaktar dem och deras drickande så ser man genast att deras sinne för matematik försvinner direkt efter första glaset. Det blir ett,två,tre, fyra osv!
Läser i tidningen om den sk Hagamannen uppe i Umeå, han drack alltid en stor mängd alkohol innan han gick ut och våldförde sig på kvinnor med känt resultat. Han visste vad han gjorde när han blev berusad men kunde lik f-b inte avstå från att dricka.
Hur många brott blir inte begågna under rusets inflytande?
Ett tag i min gröna ungdom trodde jag att vi skulle kunna påverka andra genom det goda exemplets makt men det har jag insett för länge sedan att det fungerar inte så när det gäller alkohol.Förbud har motsatt verkan också därför då sätter man upp alkoholen på en åtråvärd pidestal.
Förbudstidens USA förskräcker med allt vad det förde med sig av svartklubbar och rika gangsters. Jag har rest mycket i mitt liv och sett många olika kulturer och där det har funnits förbud så har det supits ändå.I länder som vårt Sverige dricker man på ett helt annat sett än tex Katalonien trots att det finns alkohol dygnet runt alla dagar där.
I Kina under tre veckors tid så såg jag bara en enda berusad person och han var från ett Nordiskt grannland trots att alkohol fanns överallt att tillgå.
Jag tror fortfarande att om man har ett förljuget förhållande till alkoholen så är risken större för missbruk. Jag arbetade ett par år på olika Systembolag och efter ett tag så såg man vem som hade problem med alkohol särskilt kvinnor var lätta att kolla in därför att de skämdes så oerhört att komma in på morgonen för att köpa en flaska. Drickandets psykiska påverkan där man skäms över sig själv gör det ännu svårare att komma ur detta drogmissbruk. För att kunna se sig själv i spegeln så måste man ha ett par glas i sig!
Det finns bara ett sätt att komma ur sitt missbruk och det är att helt och hållet lägga av och att aldrig mer ta ett enda glas! Att man sen kanske "lider" då o då och känner sig frestad får man ta på köpet, det är bara att härda ut tills det lägger sig en dag.Det kan ta ett år eller hela livet! Try it!

2 kommentarer:

hpy sa...

Du har nog ratt i det du sager. Det ar da vi pastar att vi inte dricker for mycket som vi gor det. Har i Frankrike gar det som bast en tv-kampanj mot alkoholmissbruk, dar man ser personer som pastar att de sjalva klarar sig bra men att deras vanner har problem.
Och anda ser man inte berusade manniskor pa gatorna har. Det ar atminstone sallsynt.

hpy sa...

Nyponrosen tackar for kommentaren. Valkommen till min blogg. Jag skriver pa svenska da och da, och att lasa mej ar basta sattet att fa veta vem jag ar. Ty nagot foto, annat att mitt sjalvportratt, kommer inte att uppvisas, tror jag.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate