onsdag, augusti 17, 2011

Erik Helmersson får ordet!


Jag såg dem häromveckan, en typisk Stockholmsfamilj där föräldrarna såg ut som välmående Kungsholmen­hipsters. På och runt dem klättrade en son, högst tre år. Han bar en gul T-shirt, över hela bröstet satt en av världens starkaste klädeslogotyper: Che Guevara.
Den lilla världsrevolutionen till familj, tillsammans med de baltiska staternas 20-årsjubileum i frihet, fick mig att tänka på en gammal radiohandlare. Han hade en affär i Gamla stan på 80-talet och jag tror att han kom till Sverige vid krigsslutet som flykting från Baltikum. En gång kom jag in i hans butik och möttes av en äcklad blick och repliken ”Vad fan är det för jacka du har på dig?”

Ja, vad var det för jacka? Jag var tvungen att titta efter. Den var röd och vit, av märket Dobber. På armen satt en stor röd stjärna. För honom en symbol för dem som tvingat honom i landsflykt och kanske mördat någon som han älskade. För mig en symbol för… inget särskilt. Jag hade inte tänkt på det. En stjärna, liksom.
Ett Che Guevara-citat som enligt Wikipedia återges i boken ”The Cuban revolution: years of promise” lyder ”För att sända människor till arkebuseringsplutonen är juridiska bevis onödiga. Sådana procedurer är en arkaisk, borgerlig detalj. Detta är en revolution! Och en revolutionär måste bli en kylig dödsmaskin, motiverad av rent hat.”
Jag vet förstås inte varför en förälder vill smycka sitt barn med en kylig dödsmaskin, motiverad av rent hat. Men jag kan anta att tröjan gav upphov till många sköna skratt bland föräldrarnas vänner, så grattis till det.
Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det inte är helt osannolikt att någon annan person kan se samma tröja, ta det ironiska bildspråket på djupaste allvar och bli mycket illa berörd. Precis som den gamle radiohandlaren.
Jag tänker också på en fråga som sannerligen inte är ny men som ständigt aktualiseras:
Varför är vänstertyranniets symboler en modeaccessoar medan högertyranniets möts av exakt den avsky de förtjänar? Man har svårt att se Chiles exdiktator Augusto Pinochet på en tröja, oavsett vilken skön hipster han var med sina solglasögon.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate