onsdag, mars 09, 2016

Jag var hemma med barnen redan på 80-talet!

Malmö utvecklades allt mer till en rörig stad under 80-talet. Inga pengar fanns till någonting och nedskärningarna inom vård och barnomsorg var mycket stora.
På mitt arbete inom den gamla långvården så blev det mycket tungt när bad,sjukvårdare och andra nyttiga anställda fick gå och vi skulle ta över allt deras arbete på avdelningen.
Samma stora nedskärningar skedde också inom barnomsorgen där mina barn var. Särskilt den yngsta flickan mådde dåligt av all denna hemska förvandling till enbart förvaring. De inom personalen som blev kvar mådde också dåligt och sjukskrivningarna ökade till säkert det dubbla.
Min flicka mådde så dåligt och fick ångest vid 5 års ålder!
Eftersom min hustru tjänade dubbelt så mycket som jag så tog vi beslutet att jag skulle säga upp mig från sjukhuset och vara hemma.
Det blev över två år "hemma vid spisen"! Barnen mådde bra och den lilla kunde börja vanliga skolan med mig vid sin sida.

Men allt det här har ju en ekonomisk baksida som började redan då. Trots en skaplig inkomst så ville inte pengarna räcka till. Ekonomin blev ett besvärligt kapitel som jag inte mådde bra av. Det var bara att söka jobb igen när åren hade gått, sjukvården igen på schema. Denna gång på lungkliniken på MAS.
Inom dåtidens sjukvård blev man tvingad till 72 % scheman  vilket innebar låg lön på en lön som låg lägst i Sverige.
Att vara anställd av Malmö stad gjorde ingen rik precis, pengarna gick åt redan då till områden såsom Rosengård med alla invandrare utan arbete.

Som pensionär så ser man varje månad resultatet av de dåliga villkor vi hade inom dessa kvinnoyrken.
En skilsmässa senare i livet är förödande för ekonomin för alla i liknande situationer, mest är det kvinnor som drabbas.
Den ekonomi man räknat på som pensionärer går ju i stöpet när den högavlönade och lågavlönade går skilda vägar.

Dessutom har vi ett pensionssystem som klår många pensionärer ordentligt med bla en av världens högsta skatter. Systemet innehåller dessutom en broms som slagit till tre gånger och SÄNKT pensionerna!
http://www.senioren.se/redaktionen/gor-om-och-gor-ratt/

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate