måndag, juni 16, 2014

Kentfest!

Det var lite mörka moln på himlen när vi kom till Gärdet där Kentfesten hade hållit på sedan 15.00. Vi valde att komma lite senare för att kunna orka med allting som hörs och syns på en sådan här fest. För mig som kommer från Torshälla-Eskilstuna en gång i tiden precis som killarna i Kent så känns det roligt att ett band från "bonnhålan" har kunnat bli så stora.
När så ridån äntligen gick upp för Kent så gick det vällustrysningar inom mig!
Den utökade gruppen lät bättre än någonsin och låtarna från nya skivan satt perfekt. Kören med de tre tjejerna var också ett tillskott som höjer bandet flera snäpp uppåt.
Nästa stora vällustrysning kom när Petra Marklund sjöng ihop med Jocke Berg!

Publiken på ca 25.000 personer var lycklig, det märktes på ansikten, rörelser och sång. Ett sådant tryck inne på detta område från scenen och fram och åter till publiken var oerhört skönt att se och höra. Det fanns en annan sak som jag la märke till, för många år sedan så var jag absolut äldst som åhörare, resten var i huvudsak ungdomar. Vid denna spelning liksom förra året så var det en oerhört blandad publik. Gamla som unga!
För första gången  så tog Jocke Berg upp politik från scenen med ett skarpt uttalande  och en vädjan till svenska folket att INTE rösta på nationalisterna i valet. Han uppmanade väljarna till att kasta ut SD från riksdagen!
Sedan sjöng de "Sverige" med ett ytterst fint nytt arr.
Jag måste faktiskt säga att jag blev lite förvånad över detta utspel men det var helt OK för mig, Jockes yttrandrefrihet kan man inte ifrågasätta. Det var Kents scen och fest och till vänner får man säga vad man tycker!
Jag har också mycket svårt för nationalister som framför att de är "bättre" än andra. Nationalismen har alltid fört till krig och förföljelser och alla partier som vill krossa EU är för mig partier som leker med elden.

Det är inte för mycket Europa och fred, tvärtom , det borde vara mer av den varan. När Jocke Berg uppmanar till bojkott av nationalistiska partier så kan jag bara tillägga en sak, rösta bara på partier som är EU-vänliga!





















http://kent.nu/




Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate