söndag, januari 12, 2014

Statens järnvägar!!

Den senaste tiden har det tyvärr varit en del strul på järnvägen och som vanligt är det inte SJ:s fel. Vårt stora Trafikverk är den huvudansvarige och detta har framgått på ett tydligt sätt.
Men historien om järnvägen har en lång historia där man kan skönja dagens läge om man bara vill och kan ta till sig denna krokiga historia.
Före 1988 så var det alltså SJ som hade hand även om banorna men den socialdemokratiska regeringen hade sedan början på femtiotalet fört en mycket defensiv järnvägspolitik, mest var det frågan om nedläggningar. Pengarna gick åt till att bygga ut vägnätet för bilismen!
Ute i Europa ställde man sig skeptiskt till att splittra sina järnvägsbolag såsom Sverige och England då gjorde. Många var de länder som till skillnad mot det socialdemokratiskt styrda Sverige satsade mer på sina järnvägar med bla snabbtågsutbyggnader. (Tyskland, Frankrike, Spanien ,Italien mfl.)
Statsminister Ingvar Carlsson stod för beslutet med att splittra vår järnväg!
År 2000 satt Persson (S) som statsminister och då togs under hans tid ytterligare ett stort beslut där man delade SJ i sex olika bolag och dessvärre så tog man helt resolut och "plundrade" SJ på sina tillgångar tex alla fastighetsinnehav. AB Jernhusen tog över allt i princip gratis och styr med järnhand detta bolag med dyra hyror osv.
Banverket lades ner 2010  och fördes över till det nuvarande Trafikverket.

Stockholmsområdet är akilleshälen för all tågtrafik sedan alla år. Felbyggt  och ogenomtänkt, flera stora stationer hade behövt byggas längre ut från staden likt hur man har det i andra länder. När något går sönder i Stockholm så drabbas alltid annan trafik också.
Pengar fattas och under åren av tidigare regeringar så har inga större satsningar gjorts där det så väl hade behövts.

Däremot föll regeringen Persson för "utpressning" av MP vad gäller Bottniabanan, en del av landet som borde ha lågprioterats, dels pga av befolkningstätheten samt att det redan fanns järnväg. Hela detta kalas har kostat samhället 21.6 miljarder (inräknat Ådalsbanan)
Denna fruktansvärt stora summa pengar hade behövts i Stockholmsområdet , då hade vi med stor sannolikhet sluppit mycket elände de senaste åren.
En annan affär som drog mycket pengar och resurser ur SJ var äventyret LINX .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linx     
Inget ansvar har någonsin utkrävts från de ansvarige för denna dyra affär. Hur kan man sätta igång något på tydligen så lösa boliner?
Planen på att bygga spår mellan Jönköping och Malmö för persontrafik och på det sättet avlasta spåren från godstrafik vilken skulle gå på gamla stambanan har ingen regering orkat att lyfta tack vare bygget av Bottniabanan och dess kostnader.
De människor som fått för sig att de tåg som inte går under SJ:s bolag skulle vara någon skuld till dagens elände har nog milt sagt inte satt sig in i orsak och verkan.Vem som kör tåg på rälsen är ju ointressant bara regelverket inte ställer till onödiga besvär med biljetter osv. Myndigheterna har ju all möjlighet att tex låta all försäljning av biljetter ske gemensamt i ett nytt bolag.Det finns ingenting som säger att SJ ska ha monopol på stationerna att sälja biljetter!
För mig som passagerare ska det bli bra med fler bolag på tex Göteborg-Stockholm!

De socialister som blickar bakåt med en suck och säger att "allting var bättre förr" kan ju återigen studera järnvägens historia och se vilka och vem som tog  de stora besluten som vi idag ser resultaten av i dagens olycksdrabbade järnvägstrafik!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate