måndag, december 24, 2007

Är folket dumma i huvudet?

Mera gnäll om julen! I dagens tidning medföljer bilagor med reautbudet.Annonser på annonser där man säljer varorna till ibland halva priset mot dagarna mot jul!
Då frågar jag mig återigen,är vi ett ovanligt dumt folk som låter oss luras varje år?
De flesta går väl på en lögn eller flera men att så här år ut och år in gå på handelns julfinter är väl bra konstigt?
Folk gnäller verkligen hur dåligt de har det men att ge överpriser inför jul det gör man utan att blinka eftersom det säljs mer än någonsin just till jul.Kanske man går på smslån?

God Jul alla trevliga människor!

7 kommentarer:

Du väljer vad du tänker sa...

Jag förstår inte hur du kan ljubla över regiskiftet och i samma stund förfasa dig över kapitalismens jul.
De fria marknadskrafterna skyr inga medel det har väl historien visat gång på gång.

Go kväll

hogrelius sa...

Att jag anser att demokratin ska verka i vårt land är jag inte ensam om eftersom flertalet röstade bort SAP och framförallt Persson.Det är bra FÖR ALLA partier att hamna i kylan ett tag,det rensar bort dåligheter.Det är både osunt och farligt med samma parti vid makten år ut och år in.Att sen 165.000 individer nu har fått arbete och slipper leva på bidrag är ju ingen dålig sak.SAp hade ingen jobbpolitik!

Anonym sa...

Min mor var en piga.
På den tiden betalade "herrskapet ur egen ficka"

Så stolt hon var när jag slapp krypa för herrskapet och få en utbildning

Min dotter är en piga. Nu får herrskapet hjälp till lönen av dig och mig.

Vilket framsteg??????

Anonym sa...

Hellre piga än arbetslös bidragstagare!

Anonym sa...

Min mor hade haft användning för pigorna på det hem hon nu vårdas. Inga problem att övertala de gamla att stanna uppe något längre än till 16.00 Fanns det personal kunde det t o m bli lite trevligt. Skulle vara väldigt trevligt för vårbiträdena att få lite avlastning, kanske minska arbetstiden något. För att inte tala om barnen i skolan, kunde vara lite kul om de fanns tid över till dom. Fat det är klart dom skall vi ju inte utbilda så värst mycket, då kanske dom inte vill städa.
Utbildningen sköter friskolorna om.
Trevligt för borgarnas barn, dom får umgås med pigor istället för föräldrarna. Hämta o lämna på dagis är ju bara ett teoretiskt bekymmer, fixar vi genom hushållsnära tjänsten. Nu slipper barnen gå och vänta på mamma eller pappa som hämtar dom, de kommer nämligen inte utan det är gör nån annan. Bra att föräldrarna inte behöver småprata med dagispersonalen de kan ju oroa dem om det finns något litet bekymmer för barnet på dagis.
Bra för arbetsgivaren också nu finns inget hinder för övertidsarbete. Bäst att redan vid anstållningsint. ta reda på om dom har barnpassning fixad.
Får vi oroliga barn.......det fixar vi med diciplin och ordningsbetyg. Phu
Go natt

hogrelius sa...

Jag arbetade i många år som skukvårdsbiträde och vårdbiträde.De värsta nedskärningarna i manna minne genomfördes då.Samtidigt skars personalen ner på daghemmen i Malmö till ett minimun.Vem satt vid makten då,jo Göran Persson som minister och Ilmar Reepalu i Malmö.Nog har jag fått känna på piskan men ingen morot och det märks nu på min pension.En pension som sossar och Fp gjorde upp omkring vilken gör att vi inom vården får en pisspension.Vad har de själv fått? Vad har en riksdagsman efter två perioder?Jo ,det finns vpkare /Inga Lanz/ som inte har jobbat sedan -88 utan lever på sitt bidrag och inte heller ens tänker söka något jobb mer i sitt liv.Den sk vänster du tillhör är en falsk vänster utan någon vilja att förändra vårt samhälle.Ska man föra en borgelig politik ,tja då kan de riktiga borgarna få göra detta vilket de är bättre på än borgarna på vänsterkanten!

Anonym sa...

Du har förmodar jag pensionsrätt från både kommun och det privata.
Det som avsattes från din tid som "arbetare" har gett dig mer elller midre nada. Hade du varit tjänsteman på samma ställehade dina intjänade pensionspengar öronmärkts för dig och förräntat sig under åren de väntat på att betalas ut till dig. De ören du fått som arbetare kan du glömma. Det är endast tiden som du får tillgodogöra dig Kommunens avtal ger dig förvisso
pension, men har du slutat i "förtid" får du betala dyrt.
Dessa avtal är fattade av arbetsmarknadens parter,
ej ministrarna.
Jag tillhör inte någon gruppering, jag tänker.
Efter en bilolycka förra vintern blev jag sjukskriven ett halvår, blev arbetslös och får nu en A-kassa baserad på min inkomst under året MINUS sjukpeng.
Får således halv A-kassa. Tack ! Vilket förhandlingsläge för arbetsgivaren, jag måste i princip acceptera vilken lön som helst.
Att inte folk har råd att vara med i facket underlättar ytterligare. Att socialbidragen åker i höjden ingår tydligen inte i ekvationen o.s.v.
Vad som saknas är helhetsbegreppet. Konsekvensanalysen är totalt borta.
Hej!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate