måndag, augusti 27, 2007

Fulla Finnar!


Jag nödgas då o då att behöva åka till Torshälla eftersom min gamla mor finns där.Satt på Östra Torget i lördags och beskådade fylleriet där mitt på dagen vid 13.30 .
Fulla finnar överallt,öl,brännvin och skrik o skrål.
Det som förvånade mig var att även på krogen där så satt det gäng och vrålade.Han som äger stället får nog passa sig så att han inte blir av med tillståndet att servera öl o vin.
Detta fenomen från stad till stad i vårt land under alla dessa år att en klick män från Finland super hejdlöst.När jag flyttade till Malmö 1978 och började arbeta på Systemet så fanns det rätt så många Finländare där som jag hade inne i affären varje dag.När det hade gått ca 10 år hade ca 75 % av dem supit ihjäl sig.
Efter 20 år fanns ingen kvar av dem i livet.
Vad händer med dessa invandrade män från vårt broderland? Varför super de så ohejdat?
Ofta snälla killar som när de hade jobb var de allra bästa arbetskamrater,fråga mig jag vet efter 20 år med Finska arbetskamrater.

Nej, Torshälla i lördags var en vistelse som gav mig dålig smak i munnen!

2 kommentarer:

Peter sa...

... och fulla svenskar?

Jag har en k�nsla av att nordbor tycker om att supa sig helfulla d� och d� huvudsakligen � fredag / l�rdag. H�r i Frankrike k�r vi mera med modellen halv- (eller kvarts-) full varje dag! Vet inte vad som �r b�st eller s�mst f�r h�lsan, men f�redrar det franska s�ttet, ur samvarosynpunkt. Sj�lv tar jag mig - p� min doktors inr�dan - et par glas r�dvin per dag.

Hur blir det med Paris-bes�ket? Om du planerar n�got, b�r du veta att jag �r bortrest (Peru, Bolivia) 27/9 - 14/10.

hpy sa...

I Frakrike heter det att vara full som en polack. Men alla super vi anda! Individuellt pa olika satt.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate