Bulletin publicerar detta idag. Ger en insyn i hur annorlunda muslimer tänker!
I en artikel publicerad av Helsingborgs Dagblad intervjuas ett muslimskt par som är kusiner och har gift sig. Det hela beskrivs främst som att de ”gifte sig utan att ha dejtat”, och i artikeln framställs kusinäktenskapet som lyckligt och oproblematiskt. Kvinnorättskämpen Helene Bergman är mycket kritisk till publiceringen. – Kusinäktenskap är ju grunden för hedersförtryck, det innebär inte att mannen förtrycker utan att hela släkten förtrycker en kvinna, säger hon till Bulletin.
I en artikel publicerad på tisdagen intervjuar Helsingborgs Dagblad paret Obaida Nasir, 21, och Fozan Nasir, 24, två kusiner med pakistanskt ursprung som gift sig med varandra utan att ha träffats i vuxen ålder.
– Om han har lärt sig Koranen och följer den läran så kommer han att vara en bra person, det visste jag, säger Obaida till tidningen.
Parets mammor är systrar med varandra, och kopplades ihop genom en gruppchatt. Då hade de inte träffat varandra sedan de var barn i Pakistan, varefter Fozan migrerat till Sverige medan Obaida var kvar i Pakistan.
”Något dejtande var det inte tal om”
”Något dejtande var det inte tal om, Fozan Nasir pratade istället med sin mamma om sin kusin” skriver tidningen, som även beskriver hur paret ”följde profetens ord om att välja partner på en eller flera av fyra grunder: rättrådighet, rikedom, familj eller utseende”, där det förstnämnda, att vara en troende muslim, var den viktigaste delen.
– Om han verkligen följer islams lära så kommer jag aldrig att ha några problem med honom. Till exempel när det gäller kvinnors rättigheter; islam ger stora rättigheter till kvinnor. Jag vet att han kommer lyssna på mig. Och islam säger att han ska hjälpa till i hushållet och mycket annat, säger Obaida till tidningen.
Samtidigt har paret en annan syn på könsroller än den som är gängse i länder som Sverige.
– Från tio-elvaårsåldern ska inte pojkar och flickor leka med varandra längre, det är ingen exakt ålder, det är Gud som har skapat dessa begränsningar, säger Fozan Nasir.
Paret säger emellertid att deras barn ”kommer såklart få gå i en vanlig svensk skola med alla andra barn”, samtidigt som det kommer finnas begränsningar för umgänge över könsgränsen.
– Att vara i skolan och prata om skolarbete eller ha en fritidsaktivitet är inga problem. Men att sitta och prata på fritiden om känslor och privata saker, nej. De får bestämma själva, men jag tycker inte det. Vi föräldrar kommer inte kunna veta allt, men en fjorton- till femtonåring kommer att förstå, säger Fozan Nasir till HD.
Paret är kritiska till att regeringen utreder ett förbud mot kusinäktenskap, och avfärdar argumentet att många kusinäktenskap arrangeras av släkten och sker mot brudparets vilja.
– Det är inget argument. Om vi krockar i trafiken, ska vi då helt sluta att köra bilar i Sverige? Vi ska förbjuda överträdelser, inte företeelser. Jag kan inte säga något om det. En del pratar däremot om att kusingifte kan ge sjukdomar för barnen, det är en annan sak, säger Fozan Nasir.
Helene Bergman: ”En naiv och försåtlig artikel”
Journalisten och kvinnorättskämpen Helene Bergman, som driver Kärringbloggen och i många år har engagerat sig i debatten mot hedersförtryck, är kritisk till artikeln, som hon kallar för ”romantisk”.
– Det är en väldigt märklig artikel. Det är lite gulligt, en liten kärlekshistoria, allting är så himla bra. En romantisk artikel, man problematiserar inte tillräckligt, säger Bergman till Bulletin.
– De pratar om att islam ger stora rättigheter till kvinnor - vad är det för rättigheter? Jag skrev en artikel redan 2015 om en broschyr som Göteborgs moské gav ut om kvinnors rättigheter i islam. Där stod tydligt och klart bland annat att en man får slå en kvinna i äktenskapet om hon inte uppför sig väl, bara inte slaget syns. Där stod också om hur kvinnor ska täcka sig, man får inte visa sin kropp för någon annan än den man hon är gift med. Jag tycker det är en naiv och försåtlig artikel.
Vad hade du velat se mer av i artikeln?
– Jag hade velat se mer direkta frågor. Om jag hade skrivit hade jag varit tuffare. Om man gör en sådan här artikel måste man kunna ganska om ämnet islam för att kunna ställa adekvata frågor. Det känns som väldigt många journalister i dagens Sverige inte vågar ta upp själva ämnet. Man tassar runt hela tiden, och skriver en sådan här lite gulligt, romantisk artikel.
– Kusinäktenskap är ju grunden för hedersförtryck, det innebär inte att mannen förtrycker utan att hela släkten förtrycker en kvinna. Det här är ju naturligtvis ett arrangerat äktenskap, det handlar om klaner, och i klanen är man inte individ, utan man är en klanmedlem.
– Vi har ju kämpat för jämställdhet och kvinnors frihet, jag har ju gjort det sedan 70-talet, så att varje person ska vara en individ. Det handlar om ett trettioal lagar för att hålla kvinnor i frihet, det handlar om lika rättigheter och lika skyldigheter, och jämställdhet, hur man ska ta hand om barnen.
”Varför är de inte i Pakistan?”
Bergman reagerar även på att artikeln beskriver hur kvinnan läser och utbildar sig, samtidigt som det framgår att det är mannen som handlar åt familjen.
– Även om det kan ingå att hon läser och utbildar sig så är frågan vad som händer med pengarna, vem är det som bestämmer om ekonomin? Det är männen som har pengarna, det är de som går och handlar, och sedan ser de till att fruarna lagar maten, även ifall de jobbar, så tar ju mannen pengarna. Och har mannen pengarna, då är inte kvinnan fri.
En annan fråga Bergman ställer sig är varför paret, som gifte sig i Pakistan, överhuvudtaget befinner sig i Sverige.
– Varför är de här i Sverige, varför fortsätter de med den här kulturen i Sverige? Varför är de inte i Pakistan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar