fredag, november 06, 2009

Farväl Falkenberg

Vi som är lite äldre hinner inte alltid iväg och ser de nya filmerna vilka kommer upp på biograferna. Dessutom så kommer det ibland så många nya svenska filmer så vissa drunknar i mängden.
Så hade Farväl Falkenberg gjort för mig, när jag skulle se den så gick den inte längre.
Nu visade svt den sent på kvällen och jag passade på att spela in den.
Början var lite seg men jag fattade sedan varför. Handlingen skulle i och för sig kunna utspelas i vilken stad eller liten ort som helst, Falkenberg är inte det minsta viktig i denna film faktiskt!

Den handlar om grabbar som har växt upp tillsamanns och har hamnat i sena tonår . De vet att de måste välja väg i livet nu vare se de vill eller ej.
När jag var i tonåren så hade det valet redan passerat eftersom vi valde mycket tidigare i min ungdom. Jag var 13-14 när jag gjorde valet helt på egen hand.

Dessa Falkenbergspojkar lever i en annan tid vilket ibland för oss äldre är lite svårt ibland att ta till oss. Vi känner inte alltid igen oss i deras mer komplicerade värld.
Kraven och trycket på de unga är annorlunda idag och skapar stora svårigheter för vissa.
Att gå in i självsvält är kanske ett av de utrycksmedel vi idag ser från unga vilka inte orkar med att bli vuxna. Andra tar sitt liv på olika sätt och det är verkligen mycket svårt för vår generation att försöka förstå.
Nu händer detta tyvärr alldeles för ofta och vi står oförberedda inför sådana fakta.

Många är de föräldrar vilka får en stor börda på sina axlar där de undrar vad fel de gjort.
Allt var ju så bra i alla år och så i tonåren kommer svårmodet hos den unga och kanske självmordet.
Jag vet ej hur jag själv skulle reagera därför att det här är en av de svåraste tankar jag kan få i mitt huvud. Vill inte ens tänka den tanken!

När jag såg filmen och de scener vilka var så svåra så trodde jag att jag skulle sprängas i mitt inre. Jag förstår kamraten som springer ner till havet och bara vrålar av sorg!

Den här filmen får jag hoppas kan användas i många sammanhang för att väcka den nödvändiga diskussionen om ungas självmord och vad vi kan göra för att bättre kunna hjälpa de unga fram till ett bra vuxenliv.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate