söndag, januari 15, 2006

Linux contra Microsoft

Linux contra Microsoft!! Lör 7 jan 06 14:50
Nu har jag testat en typ av Linux som ingår i familjen Red Hat (Fedora),lätt att ta ner och bränna.Kostar inget alls att installera . XP går ju på flera tusen och får bara användas på en PC. Detta är ett tungt vägande skäl för många!
Lätt att installera var den också men sen kommer svårigheterna som har följt alla de Linux jag har provat. Mycket svårt nästan som det verkar omöjligt att få min HPskrivare att funka ihop med Linux. Drivrutineran finns ,allt ser bra ut men tji att det fungerar. Däremot ljudet var lättare denna gång att få att fungera. Den tog mina usbhögtalare från Philips lätt med ett mycket bra ljud. Men att spela upp mp3 går ej alls hur mycket jag än försöker. Vissa program går lätt att installera liksom alla uodates som flyter ner väldigt bra. Mailprogrammet är bland det bästa jag har sett och alltså på Svenska liksom Mozilla av två sorter. Opera fungerar utmärkt också. Men att ta ner tex Flashplayer är inte lika lätt som med XP! Liksom en del andra program som kommer zippade.Är man dessutom van vid Windows filsystem så är det väldigt förvirrande system i Linux för en nybörjare.Bildhantering är väldigt lätt i linux och lägg märke till att alla såna program som till XP kostar pengar är heltgratis här.Hela officepaketet som finns med från början är utmärkt.Tillverkat av Sun alltså de som äger alla javaprogram.En sak märker man också och det är att grafiken som tidigare var lite si o så har blivit mycket bra!!!
Slutligen så måste jag ändå säga att jag skulle inte vilja vara utan mitt xp för det finns många fördelar där fortfarande och det är bland annat all streaming radio o tv!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate