Ibland frågar jag unga människor om de sett ”Cabaret”.
Bland de som fötts i detta århundrade har ingen hört talas om filmen.
När den släpptes 1972 blev den oerhört populär. Liza Minnellis och
Michael Yorks fenomenala rolltolkningar diskuterades livligt, och det
var och förblir den träffsäkraste framställningen av atmosfären i Berlin
från tiden då nazismen höll på att bli den tyska nationens religion.
Filmen
kan hyras hos olika tjänster på nätet eller köpas på DVD. Att se den
idag är en helt fascinerande upplevelse. För mer än ett halvt sekel
sedan handlade filmen om ganska avlägsen historisk period, idag handlar
den i stället om den värld vi lever i nu.
Läs även: DEBATT: Svenska biståndspengar går till Hamas
Den
dåtida världens dekadens och förfall, dess beundran för barbariet,
opportunismen hos dem som borde ha sett men valde att vända bort
blicken, hopplösheten i protesterna mot den stigande tidvattenvågen,
ondskans närvaro i ett hav av underhållning. Små och till synes
obetydliga incidenter börjar smälta samman till en ny och vidrig
verklighet.
Ayyan Hirsi Ali skriver om en händelse som ägde rum i London den 13 april 2024. Händelsen fångades på video och
visar man i centrala London, i närheten av en pro-palestinsk
demonstration. Mannen är klädd i kostym och har en liten kalott på
huvudet. Han varnas av brittisk polisman:
– Du visar öppet att du
är jude, detta en pro-palestinsk marsch, jag anklagar dig inte för
någonting, men jag är rädd för reaktionen på din närvaro.
Ayaan
Hirsi Ali, en före detta muslim som flydde från Somalia i jakt på
frihet, skriver att hon är livrädd. I metropolen London anses alltså en
man utsätta sig själv för fara för att han inte döljer faktumet att han
är jude. Ali skriver om de tusentals demonstranter som ropar ut
anklagelser om folkmord i den stad som är den europeiska
parlamentarismens vagga. Vi har redan hunnit vänja oss vid dessa slagord
på gatorna i Paris, Barcelona, Madrid, Berlin och Amsterdam. Hon
skriver:
Den verkliga chocken med
videon är dock inte bara hotet om islamistiskt, antisemitiskt våld.
Detta är vi vana vid. Det verkligt chockerande är att en brittisk polis,
en representant för staten, verkar antyda att det idag är oacceptabelt
att på gatorna i en stor västerländsk stad vara ”ganska öppet jude”.
Polismannen
ville förmodligen skydda mannen från att utsätta sig för fara, eftersom
han var lätt att känna igen som jude, och var förmodligen också oroad
över sin egen säkerhet för det fall han skulle tvingas att ingripa till
skydd för den judiska mannen. Polisen var troligen varken antisemit
eller Hamas-sympatisör.
Mannen i videon heter Gideon Falter och är VD för Campaign Against Antisemitism.
Var hans beteende provocerande, eller ville han visa att hans blotta
närvaro skulle avslöja den demonstrerande folkmassans tydligt
antisemitiska attityder och åsikter? Vi kan betrakta detta beteende som
modigt, olämpligt eller onödigt provocerande.
Ayaan
Hirsi Ali påminner oss om att fredliga protester är lagliga och att det
är förståeligt att visa medkänsla för oskyldiga krigsoffer. Samtidigt
kan det inte råda några tvivel om att den brittiska polisen mycket väl
vet att dessa demonstranter är redo för våld, att de uttrycker
solidaritet med folkmordshandlingar, kanske vet de också vad det vanligt
förekommande slagordet Khaybar, Khaybar, ya yahud! betyder.
(Efter slaget vid oasen Khaybar i nuvarande Saudiarabien massakrerades
den judiska församlingen under befäl av islams profet Muhammed år 628.
Reds. anm.)
I många europeiska städer
har det under loppet av ett antal år uppstått hela stadsdelar som
polisen är rädd att gå in i. Förlusten av förmågan att upprätthålla lag
och ordning gradvis blivit värre. Det neutrala offentliga rummet minskar
hela tiden.
”Vi kan inte låtsas att
det inte finns någon skillnad mellan fredliga protester och de som
åtföljs av hotet om islamiskt våld”, skriver den före detta muslimen
Ali, som känner till islams och dess radikala organisationers budskap
bättre än andra:
Islamism är en
värld där minareten tornar upp sig över allt. Det är burkans fladdrande
svans som omsluter kvinnor som en invasiv klängväxt och kväver en
tidigare blomstrande trädgård. Denna församling ropar att ”det här är
vårt territorium nu”. Detta böneutrop basuneras ut på hög volym mot de
kristna, judarna – eller mot de sekulära! På denna plats eller i en
annan del av staden. Ända tills den dag då det inte längre finns någon
icke-muslimsk del av staden kvar. Kristna i Istanbul och judar i Bagdad
lärde sig detta den hårda vägen. Jag ber att de rika agnostikerna i
Mayfair och Chelsea aldrig tvingas uppleva detta.
Ayaan
Hirsi Ali funderar över frågan om huruvida den brittiska staten kommer
att lära sig att skilja mellan fredliga protester och marscher (oavsett
om de är berättigade eller oberättigade), och de som egentlig ropar
efter erövring och dominans. Hon efterlyser en återgång till en agora
där alla människors rättigheter och värdighet respekteras. Hon påminner
oss om att utan detta kommer vår värld att bli alltmer sårbar för
fientligt övertagande.
När jag läste
den här texten fick jag intrycket att författaren medvetet valde en ton
av mild övertalning i hopp om att något äntligen skulle nå dem som bara
tittar på och vägrar tro på vad de ser, eller ännu värre, medvetet
stödjer detta fientliga övertagande.
Född
i Somalia kom Ayaan Hirsi Ali till Nederländerna som ung kvinna,
studerade där, blev medlem av det holländska parlamentet och fick sedan
fly vidare från sina tidigare trosfränder och deras västerländska
allierade. Idag bor hon i USA, där universiteten ställer in planerade
event med henne och mainstreammedia undviker henne som pesten. Hennes
böcker talar om faran från militant islam, hyllar västerländsk frihet
och stöder Israel. Det finns ingen plats för sådana människor på den
publika scenen idag, och i det offentliga samtalet är det god sed att
låtsas som de inte fanns.
I USA, där
hon bor idag, utgör toppuniversitet grogrund för en märkligt placerad
empati som långsamt förvandlas till ett öppet stöd för folkmordsrörelser
som strävar efter det vad Ayaan Hirsi Ali kallar ett fientligt
övertagande.
Ungdomar som demonstrerar
för ”Palestina”, hur mycket vet de om konflikten, vad förstår de och vad
förstår de inte? De bland annat vet att de inte gillar ”sionister” och
ropar att dessa ”sionister” borde återvända till Polen. De attackerar
alla som har bär symboler för judendomen eller den judiska staten, de
vägrar alla diskussioner och blockerar alla försök att organisera dem.
De ser till att det offentliga utrymme de kontrollerar hålls fritt från
judar.
Läs även: Hjort: Hamas dödssiffror är en del av kriget
Olivia Reingold är reporter på The Free Press, och innan polisen slutligen började gripa de olagliga demonstranterna och bryta upp deras tältläger, bestämde hon sig för att mingla med folkmassan
av ”protesterande” ungdomar. Hon såg studenter som struntade i
undervisningen och slog läger på gräsmattan framför Columbia Universitys
bibliotek. Vissa av dem tillverkar vänskapsarmband, andra målar slagord
på bitar av kartong. Olivia stannar framför en skylt där det står ”Paint Ur Nails 4 Palestine”.Tältägaren visar upp sina röda tånaglar.
En
ung man bär på en bok av Frantz Fanon som för decennier sedan uppmanade
till mord på vita människor i antikolonialismens namn. Agitatorn med
megafon väcker måttligt intresse. Keffiyehs dominerar, lila och
morotsfärgat hår sticker ut ur dem. Festen är i full gång. ”Alla har sin
del i revolutionen”, säger en student som undviker traditionella
personliga pronomen.
Olivia tar ett foto av ett större tält som hon förser med följande bildtext:
Den
vidsträckta tältstaden inkluderar en första hjälpen-station, ett
rådgivningstält, ”People’s Library of Liberal Science”, en konsthörna,
en mediahörna och en ”tvättstuga” för att torka kläder som blivit blöta i
regnet. Oljor och tinkturer är utlagda på en gobeläng framför tältet.
Välkommen till ”Gaza Solidarity Camp”.
Det finns ett rådgivningstält, ett skrivcenter och en konsthörna. Det
finns montrar med nyttig mat, ekologiska tamponger, brädspel och ”Community of the Proud”-märken.
En
student som identifierar sig som ”W” förklarar för journalister på
protestens andra dag att studenter vid universitetet motsätter sig
”skapandet av en brutal enhet av sionistiska bosättare” i Israel. Olivia
Reingold noterar i sin artikel:
Folkmord
är ett nyckelord som ständigt dyker upp bland eleverna. Du kan se
gränslös ilska mot Israel, det finns inget agg mot Hamas,
terroristgruppen som mördade 1 200 människor den 7 oktober 2023 och
fortfarande håller 129 som gisslan. Det nämns inget om 500 000 syrier
som mördades av landets president Bashar al-Assad. Inte en enda person
har uttryckt upprördhet över att uigurerna i Kina hotas av verkligt folkmord och fördrivning till arbetsläger bara därför att de är muslimer.
Läs även: Här är Hamaskopplingarna bakom demonstranterna i USA
Tidigare publicerade organisatörer från Yale och Columbia en guide godkänd av organisationen “Studenter för rättvisa i Palestina”. Den har en intressant titel: Först tar vi Columbia. Guiden hänvisar till studentprotesterna under Vietnamkriget och varnar för ”ockupationens” agitatorer som infiltrerar rörelsen.
Det
hela är väldigt välorganiserat. Polisen tycks inte vara speciellt
intresserad vem som organiserar det hela och varifrån instruktionerna
och pengarna kommer. Reportern som ser deltagarnas upptåg är däremot
intresserad av deras beteende.
De som
vill argumentera är ”sionister som tagit sig in i lägret”. Chefen, som
beskriver sig själv som en ”ombudsman”, beordrar omedelbart ”att trycka
ut dem”. Unga människor bildar en mänsklig kedja som driver ut
inkräktare.
Reportern lägger också märke till utrustning med inskriptionen ”People’s Forum” – detta är namnet på en organisation som finansieras av en mångmiljonär med band till den kinesiska regeringen.
Olivia
Reingold observerade denna studentprotest under åtta dagar och hennes
omfattande reportage avslutas med en scen där hennes samtal med en
kvinnlig student avbryts av en journalist från Japan. Journalisten
frågar varför ingen fördömer Hamas i detta tältläger, och tillägger att
det vore på sin plats. En av studenterna som står i närheten utbrister
argt: ”Det är redan gjort.” Den japanska journalisten vet mycket väl att
detta är en lögn, vilket han också säger.
Eleverna tystnar, tittar i marken, journalisten tackar för intervjun och går.
När
han väl gått sin väg försvinner en av studenterna för att ”prata med
någon om honom”. ”Det där ar konstigt”, säger han och borstar bort smuts
från sina jeans., ”arrangörerna måste få reda på det.”
Min gissning är att
det bland de tusentals människor som svepts upp av den nya religionen
kommer att finnas individer som upptäcker att de har blev lurade. Jag
undrar hur vi kan öka antalet människor som klarar av att förstå vad de
ser med sin ögon, vad de deltar i och vad de stödjer. Men fallet är
närmast hopplöst. I ett land långt borta från detta kaos skickade jag
ett brev till en organisation som bekämpar rasism, och som publicerat en
prisbelönt bild på en palestinsk kvinna med ett avlidet barn i famnen.
Den
prisbelönte Gazafotografen är anställd av Reuters, men en granskning av
hans inlägg på X och Instagram lämnar inga tvivel om att han
dokumenterar ”israeliska brott” under Hamas instruktioner. Denna
organisation som sysslar med att dokumentera rasism, upprepar troget
informationen från Hamas hälsoministerium, och de läsare som kommenterar
bilden uppfattar budskapet korrekt.
Under
posten väller judehatet ut. Jag frågar inte om de känner till
Hamas-stadgan, jag upprepar inte frågan från den japanske journalisten.
Jag skickar dem en uppsättning bilder på heilande Huthi- och
Hizbollah-terrorister, på barn som tränas av Hizbollah. Jag frågar om de
är medvetna om vad de gör.
Organisationen som dokumenterar rasism lämnar min fråga obesvarad.
”Cabaret” inleds med en scen
där en ung brittisk författare som bestämt sig för att förbättra sin
tyska anländer till Berlin och knackar på dörren till en lägenhet där
han har hyrt ett rum. En ung kvinna öppnar dörren och visar sina
svartmålade naglar genom den öppna springan. Hon skrattar och lyckas
generellt chocka sin nye hyresgäst.
Filmen avslutas med låten ”Tomorrow Belongs to Me”. Den nya religionen har redan blivit universell. Ungdomen har erövrat agoran, det offentliga rummet är nu övertaget.
För
ett halvt sekel sedan undrade jag om en eventuell uppföljare skulle hur
filmens huvudperson återvände i uniform till ett besegrat Berlin i
ruiner. När jag ser den här filmen idag undrar jag om uppföljaren inte
snarare skulle visa hur huvudpersonens barnbarnsbarn deltar i en
”studentprotest” mot det tänkta brottet ”judar som försvarar sig”.
Läs även: Sjunnesson: Västmedia låter Hamas vinna propagandakriget
Översättning: Henryk Rubinstein