D
en offentliga skoldebatten handlar oftast om kommunalisering, skolval, ordningsproblem eller svaga kunskaper. Det finns dock en aspekt som sällan uppmärksammas, och det är skolan juridifiering. Svensk skollagstiftning betonar inte bara skolhuvudmännens skyldigheter utan också i ökande grad elevens rättigheter.
Den här förändringen började i USA runt 1970 som en del av medborgarrättsrörelsen. Vuxnas rättigheter utsträcktes till elever, fast dessa var minderåriga och under utbildning. Lärare som ingripit mot fusk eller bråk fick sitt agerande ifrågasatt av elevens föräldrar och advokater, som krävde att lärarna bevisade på vilken grund de agerat.
Resultatet blev att lärare inte ingrep, om de inte hade skriftligt bevis. Elever som betett sig oförskämt och stängts av från skolan började hänvisa till sin yttrandefrihet och stämma sin rektor eller sin skola. Disciplinärenden i skolmiljö hamnade i domstol. Lärare och rektorer fråntogs auktoritet när det gällde att
upprätthålla studiero.
Elever som verkligen ville studera började undvika offentliga skolor, och lärare som verkligen ville undervisa likaså. Allt detta finns dokumenterat hos Anne Proffitt (2009) och Richard Arum (2005).https://www.svd.se/rattigheternas-tragedi-har-tagit-plats-i-skolan
I Sverige började samma utveckling några decennier senare. Också i Sverige förekommer det att lärare som ingriper mot dåligt uppträdande åtalas.
Jag drar mig till minnes hur Gunnar Ohrlander tidigt uppmärksammade dessa problem i skolans värld. Han åkte land och rike runt och höll föredrag just för lärare där han ville uppmärksamma dessa på vad som höll på att förstöra skolan.
Han pekade på hur undervisningen urholkades på kunskap och lärande. Varnade för att skolorna skulle omvandlas till läroanstalter utan lärande.
Detta var i början på 90-talet och jag fick med egna ögon se skolor i Malmö totalt så förstörda så de fick stängas. (Stenkulaskolan)
Jag fick också uppleva hur Rosengårdsskolan efter 25 års sk undervisning släppte ut grundskoleelever utan betyg. (60-70% utan avgångsbetyg)
De fick stänga ner skolan.
De som drev fram den sk elevmakten gjorde bara ont värre. Resultatet blev i dessa förorter en galopperande kriminalitet just bland den stora grupp utan betyg.
Läser just från en skola i Göteborg där Lärarförbundet beskriver hur elever kommer och går hur de vill. Stök ,hot osv hela tiden.Endast 4 elever i skolan från svenska familjer.Lärare beskriver hur de blir slagna.
Här har vi elefanten i rummet utställd mitt på golvet. Elever från andra länder.
Elever vilka skiter i skolan. Erfarenheten från sådana skolor visar också mycket högt tal av skolk.
Allt detta är ett så stort misslyckande ! Men felet begås som vanligt med att bara gräva ner sig i just det som händer för dagen!
Inger Enqvist gör det enda rätta med att gå bakåt i historien och gräva fram orsaker.
MEN, ska man komma tillrätta med sina analyser måste man också ta in politiken. Invandringen!
Utan denna stora invandring hade dagens problem nog varit lättare att lösa. Nu fortsätter man pumpa in ännu fler elever från länder där de knappt har gått i skolan. De sitter av lektioner utan att begripa ett skvatt. Tröttnar och går därifrån.
En lekman som jag tycker att det första man ska göra med dessa elever är att till hundra procent sätta dem i specialklass med enbart inriktning på att lära dem svenska! Hårdköra svenskutbildning. Så borde man också göra med deras föräldrar!
Rosengårdsskolan hade "Dallas" en fritidsledare vilken engagerade sig hårt för eleverna. När en kille tex inte kom till skolan så åkte han hem till honom och mer eller mindre tog med honom till skolan.
Men tyvärr räcker det ju inte med en enda eldsjäl när hela klasser håller på att gå under!
Sverige skulle behöva åtskilliga stora undersökningar om olika områden och se var och när det började gå fel.
Allra helst skolpolitiken!
Besluten under Olof Palme tex!