fredag, maj 23, 2008

Ingemar Simonsson


Ingemar Simonsson, född Helge Ingemar Simonsson 20 juni 1931 i Näsum, Skåne död 31 januari 2005 i en trafikolycka i Malmö, svensk präst och debattör. Simonsson gick främst i demonstrationståget i Båstad 1968, när Sverige skulle möta det rasistiska Rhodesia i Davis Cup i tennis. Protesten lyckades och matchen stoppades.

Efter dödsfallet instiftade föreningen Ingemar Simonssons minnesfond ett årligt pris, som första gången utdelades i juni 2006 till Hans Alfredson.


Vi talade om olika präster idag och jag fick då Ingemars ansikte framför mig och insåg att nu när jag var i Malmö så fanns han inte där längre. Han som brukade komma cyklande efter gatan och stanna och snacka en stund med mig.

Han spred en sådan värme omkring sig till alla och hans goda ögon var så fina att titta in i.

Fick idag ett utskick från kyrkan här i Hökarängen , Söderledskyrkan som den är döpt till.

I detta utskick så finns det några fina rader som jag vill delge just DIG!

Finn mig

Hitta mig när jag gått vilse

Hjälp mig att hitta

Till en plats jag känner igen

Leta efter mig

Fast,

Jag vet,

Det är jag

Som avsiktligt

Gått så långt

Gömt mig så väl

Att meningen var

Att ingen skulle hitta mig

Leta efter mig

Hitta mig

Och hjälp mig att hitta

Till en lugn och trygg plats

Där jag kan finna

Mig


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate