lördag, juni 03, 2017

Hemtjänst och sjukvård!

Jag arbetade många år inom vården, närmare bestämt nästan tjugo år. Sjukhus, boendegrupper, larmtelefon osv.
Jag fick ibland arbetskamrater från andra länder och de talade dålig svenska. Svårt för oss att förstå dem MEN gamla patienter förstod inte ett ord vad de försökte säga.
Jag har mött läkare som jag inte förstod hälften av vad de sa. Minns hur min mamma fick en dansk läkare som hon inte begrep ett ord av vad han sa.
Hur sådant kan försvaras är svårt att förstå.
Man är väl knappast rasist om man anmärker på att det inte kan fungera tillfredsställande mellan personer som inte förstår varandra.
Jag har till och med upplevt muslimer inom hemtjänsten som av religiösa skäl inte kan utföra vissa arbetsuppgifter. ÄR man rasist om man säger att de inte kan arbeta inom sjukvården med dessa inställningar?

Inom hemtjänsten uppe i en del Norrlandskommuner kan de gamla välja bort anställda vilka kommer från annat land. Om de väljs bort bara på grund av att de är från annat land så anser jag att detta leder fel.
Men är det pga språksvårigheter så måste man kunna få göra detta och arbetsgivaren ska se till att de anställda talar bra svenska.
Svenskundervisningen har blivit sämre de senaste åren och det är där som samhället måste se till att de som kommer hit och ska stanna måste "gnuggas" ordentligt i svenska språket.
Mest skrämmande är det språk unga från en del förorter lagt sig till , en guttural dialekt som är svår att förstå. Många som är födda i Sverige där till och med ena föräldern är svensk talar en bedrövligt dålig svenska. En sorts "rap" svenska som jag ogillar i allra högsta grad och gamla människor vilka kanske hör dåligt begriper inte vad dessa unga säger.
Ska man arbeta inom yrken där människor ska kunna höra och förstå vad som sägs så måste korrekt svenska talas!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate