torsdag, juni 15, 2017

Ett samtal igen med en gammal sosse!

På vägen hem från Tyresö så stannade jag vid bygget på Lingvägen och stod där och tittade på detta för mig "onödiga" bygget.De har förstört naturen och det gröna och sprängt bort massor med berg under månader.Ytterst nära tunnelbanan!
När jag står där så stannar en kvinna i min ålder bredvid mig. Vi tittar på varandra och suckar bägge två. Sen var samtalet igång.
"De har blivit skvatt galna i det här landet" säger hon. "Jag känner inte igen Sverige längre och trivs inte "!
Dessa ord hör jag från ganska många idag och jag måste tyvärr instämma.
Damen är född 1943 och har jobbat hela sitt liv men har liksom jag en mycket dålig pension.
"Pengarna går till andra som lever på bidrag" säger hon och tillägger då att hon i hela sitt liv varit sosse.
Liksom urskuldande ! Sen säger hon direkt att hon ska rösta på SD nu.
" Jag är så besviken på hur det har blivit med vårt land och jag kommer ihåg hur jag hade det förr i tiden"!
"Tänker du på något särskilt " frågar jag då?

"Sverige har låtit för många från andra länder komma hit, folk som aldrig kommer att kunna göra rätt för sig"!
Hon berättar att hon som sosse har fått lära sig att alla måste göra rätt för sig.Arbeta för sitt uppehälle och att det blir fel att år efter år leva på bidrag.
Ta de jobb som finns precis som hennes generation fick lära sig.

Jag suckar invärtes och tänker att det är nog så många sossar som idag övergivit sitt parti tänker.
Minns parollerna från förr i tiden på 1 maj: "Arbete åt alla!"

Nu verkar det som om politiken istället är "Allt till alla"!

Naturligtvis pekar hon också på den kriminalitet som också har tagit över i så många samhällen !Mord,bränder,huliganer osv!
Vi tar farväl av varandra och var och en går hem till sitt.
Jag tröstar mig hemma med sill ,ägg och potatis med rikligt med hemodlad gräslök.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate