Nu har äntligen utredningen om Sveriges järnvägar kommit från Trafikverket.
SEKOs ordförande Janne Rudén säger :"Jag skulle vilja betrakta situationen som katastrofal"!
"Det var värre än vad vi någonsin hade trott" säger Lena Erixson på Trafikverket.
Det påpekas också från tågfolket att de pengar Bottniabanan och Båstadtunneln hittills har kostat är felsatsade pengar. Dessa oerhörda belopp med banor som inte ens idag fungerar hade så väl behövts på de banor som nu utpekas som totalt utslitna. Växlar och räls är gamla och slitna på vissa håll kan växlarna vara 40-50 år gamla.
Utredningen pekar ut sk flaskhalsar där alla tåg, även lokaltrafik , rullar på samma spår. Detta medför extrem belastning samt är källan till förseningar vilka även drabbar andra linjer. (Dominoeffekt)
Järnvägen är ett praktexempel på hur en ny regering kan ärva ett problem från tidigare sittande regering. 50 års försyndelser kan man inte åtgärda på några år när man dessutom ärver påbörjade stora arbeten i mångmiljardklassen.
Vi har i vårt land en mycket omfattande bilism som också kräver stora pengar till nya vägar. Sverige är dessutom världsledande vad gäller säkerheten på vägarna vilket också kostar mycket.
Bilismen kräver också stora lösningar , se bara förbifart Stockholm med en investering på minst 10-12 miljarder. Så länge som man envisas med att köra bil i den omfattningen som den moderna svensken gör så måste man tyvärr även lösa bilismens problem.
Att hänge sig åt önsketänkande och önska bort bilen är lönlöst.
Jag vidhåller att om man ska kunna motarbeta bilismen så måste all kollektivtrafik bli gratis för den enskilde. Vi kan börja med att sänka alla biljettpriser till hälften så får staten betala den andra hälften!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar