lördag, januari 14, 2023

Höghastighetståg ?

 


NR 2 VECKA 2 2023 EPOCH TIMES SVERIGE

KRÖNIKA

RIKSPOLITIK UR ETT LANDSBYGDSPERSPEKTIV

Detta är en opinionstext. Asikterna är skribentens egna


Hurra, höghastighetsbanan är avbokad! Planerna på en höghastighetsbana mellan tre storstäder har nu stoppats. Planerna på höghas tighetståg har följts av hopp och förtvivlan. Hopp från mindre städer som kanske skulle få ett tågstopp. Förtvivlan från övriga delar av landet som Trafikverket och regeringen glömt. I grunden handlade planerna om regionförstoring och urbanisering. Dags att fokusera på annat, menar Lotta Gröning.

R egeringen Kristersson tror inte på höghastig- hetståg. Dagarna före julafton kom ett press- meddelande från reger- ingen där höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås stop- pades, och i stället ska den nuva- rande banan mellan städerna rustas upp. Beslutet är ingen nyhet, i valrörelsen framförde samtliga samarbetspartier i oppositionen stark kritik mot den kostnadskrä- vande höghastighetsbanan som skulle binda samman de tre stor- städerna. Det löftet hade säkerligen en betydelse för att Sverige fick en ny regering.

Tanken på en höghastighetsbana är en del av den klimatpolitik som Miljöpartiet arbetade fram med stöd av Socialdemokraterna och Centern. Den följer ett mönster, den är storstadsbaserad, den tummar på naturvärden som skog, jord- bruksmark och biologisk mångfald och blundar för djurlivet. Precis samma mönster som den enorma vindkraftsexploateringen medför. Den kräver omställning av levnads- villkor som kommer tillsammans med stora statsbidrag till utbyggd kollektivtrafik och bidrag till elbilar och elcyklar. En politik som gynnar storstäderna mest. Kostnaderna för en höghastighetsbanah a har beräk nats till drygt 300 miljarder. Forr infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) var beredd att sätta spaden i jorden och starta bygget.

Hopp och förtvivlan har följt pla- nerna på höghastighetståg. Hopp än mindre städer som Borås, Lin- från köping och Jönköping som tro- ligtvis skulle kunna få ett tågstopp. Förtvivlan från övriga delar av landet som Trafikverket och reger- ingen glömt. Där järnvägen är i mycket dåligt skick, där vissa av tågen som går är från 40-talet. Där vägarna skriker efter underhåll sedan årtionden tillbaka. Några av de län som är absolut värst drab- bade är Västerbotten och Norr- botten där ansvariga politiker har visioner om att den gröna industri- aliseringen ska göra Sverige världs- ledande.

När beskedet kom att höghastig- hetsbanan mellan Borås och Göte- borg lades på is konstaterade kom- munalrådet i Borås, Ulf Olsson (S): "Det är rent förfärligt, det är ett oerhört hårt slag mot hela Västsve-

rige." Det förfärliga är att resan som i dag med regionaltåg tar 55 minuter skulle med den nya höghastighets-

I hela Sverige och inte minst i Norrbotten och Västerbotten krävs upprustning av befintlig järnväg och en betydligt bättre vägstandard. FOTO BILEC LANT TO

banan minska till 35 minuter. Det handlar om 20 minuter kortare restid för att hela Västsverige ska skakas i sina grundvalar. Ulf Olsson

99

kräver en ny järnväg. Uppsalapendeln är SJ:s regio- naltåg som går mellan Stockholm

och Uppsala. Det stora antalet pendlare och turtätheten med flera i båda riktningarna tag i timmen Sveriges n Förre gör den till en av Sveriges mest tra- fikerade järnvägsförbindelser och därtill lönsam. Resan kan ta mellan 40 och 55 minuter beroende på tåg. Jag har själv pendlat där under flera år. Många gånger har jag svurit över alla förseningar. Men när allt fun- gerade var tågresan ändå en avkoppling mellan arbete och hemmet.

När jag nu bor i Bergslagen och åkte från Ängelsbergs station ner till Linköping när jag arbetade på uni- versitet tog resan över tre timmar, i tåg från 40-talet, utan servering och där resan var så skakig att det var svårt att skriva på datorn. Berg- slagen är ytterligare ett område. utanför storstäder och Mälarregi- onen som har låg prioritet.

I Norrbottens inland finns just inga tåg bortsett från inlandsbanan

som absolut inte prioriteras. Här finns Sveriges sämsta vägar sedan decennier tillbaka. Här finns heller ingen täckning för mobilen. Män- niskorna som bor här är helt bero- ende av bilen, problemet är bara kvaliteten på vägarna. Jag tror inte jag kan beskriva vägkvaliteten så att ni förstår. Den är ungefär som

Person- trafik mellan i en tid Skype och Teams tar över företags och myn- digheters samman träden och

storstäder

när Zoom,

en schweizerost, full med hål. Annika Mattsson i byn Västra Rödupp, 1,6 mil från centrala Över- kalix, råkade kliva ner i ett potthål strax före jul, när hon var på pro- menad med hunden. Det hade kommit pudersnö och hon såg inte potthålet. Hon bröt foten och även rmen vid axel när hon föll. Hon var en kilometer hemifrån och kunde inte ringa efter hjälp för det finns ingen täckning där hon bor, så hon fick släpa sig hem. Sådant är livet i glesbygden i Sveriges mest "expan- siva län".

Nu rasar klimataktivister över stoppet av höghastighetsbanan. Som ett nett argument mot att det skulle vara en satsning bara för storstads- resenärer hänvisas till en forsk- ningsrapport på KTH som visar att möten. ungefär tre fjärdedelar av resorna skulle ske till någon av de mellan- liggande orterna, vilket i sin tur skulle gynna arbetsmarknadsre- gioner och få dem att växa. Med andra ord en regionförstoring och urbanisering av högsta rang.

Det är urbaniseringen som är den absolut största miljöboven. Varför låtsas vi som om det handlar om någonting helt annat? Varför skyller vi på landsortsborna som kräver lägre bränslepriser för att de över huvud taget ska få sin vardag att fungera? Varför ska Sveriges mest expansiva och exploaterade län ha de sämsta förutsättningarna när det gäller infrastruktur och social service?

belbottnat. A ena sida har majori teten rätt att få sin vilja igenom. á andra sidan har minoriteten rätt att få skydd mot majoritetsbeslut. Det handlar om en balans mellan mänskliga rättigheter, lagar och folkvilja. Den liberala demokratin kräver balansgång

Men urbaniseringens företrädare och riksdagens totala majoritet av ledamöter som representerar stor städerna har skygglappar och ser inte konsekvenserna av egna fat- tade beslut. Drömmen om höghas tighetståg är ett bra bevis på detta. Persontrafik mellan storstäder i en tid när Zoom, Skype och Teams tar över företags och myndighe- ters sammanträden och möten.

När den socialdemokratiska reger- ingen beslutade att bygga en infra- struktur för höghastighetståg krävde jag i en krönika en folkom- röstning. Jag tror inte ens majo- riteten av storstadsbefolkningen drömmer om höghastighetstågen. DN har gjort en granskning av kol- lektivtrafiken i landet som visar att resandet har minskati 18 av 22 regioner. Anledningen tros vara att allt fler har möjlighet att arbeta hemma. Kollektivtrafikbolagen går en tuff framtid till mötes. Med en allt svårare ekonomisk situa- tion står valet mellan att höja pri- serna, dra ner på antalet turer eller hoppas på mer bidrag från staten. Med andra ord, samhället ställer om med IT-kommunikation och Al Det avgörande beslutet v Deravg måste är om hela landet ska ha möj- ta är lighet att utvecklas eller om det fort satt bara handlar om större städer. 1 hela Sverige och inte minst i Nort botten och Västerbotten krävs upp- rustning av befintlig järnväg, en betydligt bättre vägstandard och laddstolpar i mängder. Ska den gröna industrialiseringen i Norr- land bli verklighet måste infra- strukturen vara på plats. Ett nej till höghastighetsbanan är ett bevis på att demokratin fungerar. Att mino- riteten har fått ett skydd mot tidi- gare majoritetsbeslut utan folklig förankring. Hoppas det förblir så!

För att demokratin ska fungera blir folkstyret begränsat och dub- letta groning@epochtimes.se

Lotta Gröning Journalist och fil.dr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar