När jag var barn åkte man med "snälltåg" på de stora linjerna, ett tåg som idag motsvarar x2000 ungefär.
Nu finns bolaget med detta namn.http://snalltaget.se/
Det är Veoila som har uppstått i ny skepnad med lite förändringar.
Ser att SJ säger att de ska bara köra på linjer där det är lönsamt nu men de har under åren lagt ner linjer som trots allt varit lönsamma!
Trafiken på Värmland och Oslo tex var borta ett bra tag liksom västkustbanan i flera omgångar.
De har totalt lagt ner trafiken på Berlin men tack och lov så har "Snälltåget" tagit upp denna trafik from. i vår och över sommaren.
http://snalltaget.se/om-oss/destinationer/berlin
Jag vill inte att SJ åter ska få monopol i Sverige att köra tåg som vissa inom tex MP och V pläderar för. Förvånansvärt att de inte tar den betydligt viktigare frågan om bankerna och för fram ett förstatligande av dem?
Vem som kör på rälsen är för Trafikverket inte intressant, de ska bara se till att det finns plats för tågen.
Statens järnvägar förstördes som statlig inrättning för länge sedan under sossarna så de är tandlösa idag. Skiljandet mellan bandelen, stationer osv var dödsstöten för det stora bolaget SJ!
I tex Tyskland så gjorde man inte detta fel och DB är ett jättebolag idag och har istället för nedläggningar av nätet byggt ut detta.
De ville köra tågen i vårt land och med den kompetens de har så skulle de ha skött det utmärkt men de hindrades av ettårsregeln.
De går inte in i ett land för ett år i taget, de krävde kontrakt på minst tio år vilket är rimligt om man ska satsa så stora pengar.
De som skäller på regeringen för att det är så många fel på järnvägsnätet har nog inte förstått vad socialdemokratin ställde till med redan på 60-talet och framåt. Nedläggningar och bristande underhåll samt byggande av järnväg på "fel" ställe till stora kostnader vilka skulle ha satsats på området omkring Stockholm. ( Bottniabanan )
Stockholmsområdet är akilleshälen som alltid genererar fel åt alla håll i järnvägsnätet. Naturligtvis så skulle man inte ha centralstationen kvar i mitten av Stockholm. De stora stationerna ska ligga tex i Flemingsberg och liknande.
Vad gäller trafiken på Göteborg så kommer priset för oss resenärer att sjunka med ca 20 % säger tom. SJ idag och detta tack vare konkurrens från andra bolag. SJ har alltså tagit ut "överpris" i många år från oss resenärer!
Det är tur för oss vanliga medborgare att inte livsmedelssektorn har kunnat göra som SJ!
PRO har via sina årliga undersökningar påvisat att livsmedelspriserna tack vare konkurrens är lägre nu mot för 25 år sedan.
Så ska naturligtvis en fungerande järnvägstrafik också vara!
Som sagt var varför inte kräva att bankerna blir statliga? (Var är logiken från vänsterns företrädare)
Livsmedelspriserna är billigare idag, speciellt på kött och mejeri, för att maten tillverkas i djurfabriker. inte för att det är bra mat. Mat kostade mer förr när inte allt handlade om pengar hos uppfödarna. Att köpa billig mat är ett bakslag för hela planeten. Jag blir riktigt arg på skittidningar som visar "billigaste matkassen" för det är dåligt framställd mat som ingen borde äta varken för sin egen skull, ur djurskyddsperskektiv eller av solidariet för de människor som jobbar bland gifter och annat otyg
SvaraRaderaPRO köper en kasse med mat som innehåller samma saker varje år och det är då som man kan se skillnaden från år till år samt affärernas priser. Kassen innehåller en gedigen blandning av det som folk köper i vardagsdags. Nu är ju inte alla veggar på detta stentuffa sätt som du.Man kan alltid diskutera vad som är dålig mat , smaken är som baken , delad! Personligen föredrar jag människoskinka framför grisskinka!
SvaraRadera