måndag, juni 27, 2011

Järnvägen!


Året är 1916! Sverige var ett annat land mot nu. Järnväg fanns i mycket större utsträckning att tillgå för de boende. Skånes järnvägar löpte härs och tvärs över landskapet. Gotland hade järnväg.
Samma sak i mellansverige, järnväg långt ut till byarna. Landet var fattigt men råd att bygga järnväg hade man.
Järnvägen såg ut så här i många år,  tittar man på en karta från början av femtiotalet så ser den nästan likadan ut.  Själv har jag tex åkt tåg till Falsterbo från Malmö så sent som 1955, åkt rälsbuss från Falkenberg till Okome osv. De järnvägarna är borta sedan många år. Bilismen steg fram i vårt land just på femtiotalet och vi fick en fd lokförare som minister över järnvägen. Inte fanken värnade han över detta trafikslag, nej , det blev bilismen med våldsamma utbyggnader av vägnätet som blev hans melodi.
Maken till nedläggningar av järnvägen hade nog inte setts i hela världen skulle jag tro. Inga planer heller på att modernisera såsom man gjorde i Japan.
När vi kommer längre fram på sjuttio-åttiotalet så börjar man ute i Europa bygga nya järnvägar med ny teknik. Man vill försöka mota både inrikesflyg och bilismen så att denna inte växer ytterligare. I Sverige "uppfinner" man  x2000 som ska kunna köra på de gamla krokiga järnvägarna lite snabbare tack vare att tågsättet ska kunna luta i kurvorna.
SJ-Banverket splittras i två enheter som börjar att ta sig ton mot varandra och samarbetet börjar att lida. Det gäller att pinka revir för dessa myndiga herrar som står i spetsen för de olika bolagen.
Politikerna blandar sig än mer och börjar ge tillstånd till vansinniga projekt såsom Båstadtunneln. Sedan kommer den stora utpressningslinjen via kusten upp till Umeå. Mycket dyrt att genomföra och man våldför sig på naturen på många ställen. En uppgörelse mellan MP och S. All annan järnväg blir lidande i hela landet tack vare dessa två mycket dyra och dåliga lösningar. Underhåll blir eftersatt överallt och vid minsta påfrestning så pajar systemet. Passagerarna blir ju lidande men vem bryr sig.
Vår sk opposition tror i sin enfald att den lilla avreglering vi haft är skulden. Eller så spelar man på folks känslor bara för att vinna politisk poäng. Järnvägen måste få kosta men man ska naturligtvis bygga där det behövs. Varför byggde man aldrig linjen från Jönköping ner till Malmö? En rak modern järnväg finns på papper hos fd Banverket som skulle kunna avlasta den mycket "trånga " järnvägen söderut. En första del av snabbtågsjärnväg 35 år efter övriga Europa.

De flesta politiker idag är uppvuxna med bilen som främsta färdmedel och de kan tydligen inte heller förstå vad framtiden kräver av vårt land när det gäller att transportera människor och gods. Vad hjälper det att man byter namn till tex Green Cargo när de inte ens vill förhandla med sina kunder. Man vill bara köra det som är mycket lönsamt. Där kommer det att bli skillnad   när fler aktörer får köra på linjerna. Så var det när Telia blev av med sitt monopol, alla lite äldre vet ju hur Telia fortsatte med sin uråldriga uppdelning av lilla Sverige trots moderna växlar. Rikssamtal skulle det heta och dyrt var det trots att det inte kostade dem ett öre mer att släppa ett samtal till Kiruna eller inom en stad.
Enda sättet att motverka monopol och dyra priser är att låta fri företagaranda råda! Telia är ju ett skräckexempel på hur de trots sk avreglering kunde få behålla kopparledningarna över hela landet så de kan tjäna pengar på att hyra ut dem till andra aktörer. Nu skenar utvecklingen från dem i och med 4G masternas intåg. Så måste det också bli med järnvägen, fri konkurrens måste råda och SJ ska inte ha några fördelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar