För många år sedan sa min hustru till mig att SJ inte längre ägde sina tåg. Hon arbetade på SJ och visste vad hon talade om.
När jag för ett antal år sedan skrev en blogg om SJ och sa detta i förbifarten så minns jag att det var en del som inte trodde på mig.
Idag publicerar Svd fakta om detta.
På nittiotalet sålde Statens Järnvägar (affärsverket) de flesta fordon till en bank i USA. Sedan leasar (hyr) man sin vagnpark och loken. Detta gäller också Green Cargo.
2009 har man en skuld för denna leasing på 1,9 miljarder! SJ och Green Cargo hyr 20 st x2000 lok, 146 personvagnar, 13 ellok och 2739 godsvagnar.
När Svd vill tala med SJ.s styrelseordförande Ulf Adelsohn om det här och andra frågor så VILL han inte svara på Svd.s frågor.
Denne Adelsohn gick för några år ut med att man skulle bojkotta Svd som tidning. Själv sa han upp sin prenumeration.
Kan det vara hans motvilja mot Svd som gör att han inte VILL säga något?
Jag ställer frågan fortfarande till SJ: Vem och vilka inom SJ drev på att man konkurerade ut sitt eget dotterbolag LINX?
Vad kostade hela affären LINX ?
Vem inom SJ drev på bildandet av LINX? Varför var man så snabb med nedläggningen?
Det luktar ruttet omkring hela SJ!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar