tisdag, augusti 03, 2010

Ola Wong har bott för länge i Kina!

http://www.svd.se/opinion/kolumnister/olawong/reform-skapad-av-blind-ideologi_5078649.svd

När du nu har läst hans ovanligt gnälliga och felaktiga krönika så ska vi bena upp några saker. Vi kan ju börja med apoteken. Det statliga bolaget med alla rigida regler tidigare tex att man inte fick sälja antiröktabletter eller plåster någon annan -stans pekade ju på något helt galet i  systemet. Deras öppettider var ju inte heller anpassade efter ett modernt samhälle.
Wong kunde inte köpa ett knäskydd eftersom det var slutsålt och ondgör sig över att den som stod i apoteket inte ville kolla  om det fanns på annat ställe. Felet ligger inte i reformen utan i att denne människa nog inte förstod att vara servicevänlig.
Jag skulle köpa ett skydd för hälsporre men varken apoteket eller skospecialisten hade något men jag fick då det vänliga rådet att gå tvärs över gatan till Intersport därför att de har hälsporreskydd. Så ska det gå till! Barnsjukdomar inom apoteken kommer säkert att finnas en tid innan allt blir bra. Att som Wong döma ut hela systemet efter ett dåligt besök på ett apotek visar bara att han inte har förstått vad handelsfrihet innebär.

När det gäller en annan fråga som han tar upp, det sk kaoset i vintras på järnvägen så är han helt fel ute. Avregleringen har inte trätt i kraft än,den kommer som först i höst. Sedan 40 år har vi haft ett system där SJ kör de lönsamma järnvägarna resten köper staten upp och där kör ofta andra bolag såsom Tågkompaniet (Norska staten). Länsbolagen har funnits så länge jag kan komma ihåg tex Skånetrafiken-Värmlandstrafiken osv.
De kan köras av SJ eller annat bolag tex Danska staten (DSB) ,dsb tex kör i hela Skåne.
Banverket vilket var en del av SJ tills i mitten på 80-talet (Trafikverket heter det idag) de sköter alla spår och alla tåg.
De säger att det inte är några som helst problem med flera aktörer på spåren,de lägger ut alla tåg oavsett vem som kör.
Man kan köpa biljetter hela vägen på de olika bolagen , de samarbetar.  Vinterkaoset beror på att förra regeringen under många år eftersatte allt som hade med järnvägens underhåll. De byggde Bottniabanan för fruktansvärda belopp samt fortsatte att bygga Båstadtunneln där man plöjt ner pengarna som hade behövs för andra ändamål.
Sammanlagt har man till dags datum lagt in över 35 miljarder på dessa satsningar.


Det är bara okunniga människor som tror att vinterns kaos beror på "avregleringen" vilken inte ens har trätt i kraft. (På helgerna har Veolia fått tillstånd att köra Malmö-Stockholm när spåren är fria, de kör för under halva priset mot SJ med riktig rest.vagn att kunna gå och äta i på riktiga tallrikar!)

Slutligen tar Wong upp Dengs politik i Kina som något fördöme av någon underlig anledning. Det kommunistiska Kina är verkligen inget föredöme inför världens folk om man inte har låtit sig bländas av alla skyskrapor eller fabriker som totalt förstör miljön. Kina är ett av de länder som har mest fattiga i hela världen.Motsättningen mellan landsbygdens befolkning och städernas är en tickande bomb.

Jag tror som sagt var att Ola Wong har bott där för länge och blivit bländad.

1 kommentar:

  1. Det handlar ju inte om service utan om att apotekspersonalen numera INTE KAN kolla vad andra apoteksbutiker har i sitt sortiment. Visst kan de rekommendera en att gå till ett annat ställe och leta efter det man vill ha, men tidigare kunde de direkt söka i andra apoteks sortiment och ge besked. För när apoteket var en kedja så hade de också gemensamma datasystem för lagerhållning. Med en mängd olika aktörer är detta naturligtvis tråkigt. Och det drabbar mig och många andra med ovanliga mediciner som ofta är slut.

    Det stämmer dock inte som Wong skriver att privatiseringen bara har gjort det svårare att få bra service. Medicin har ju blivit dyrare också. (Priserna höjdes generellt med argumentet att inga privata aktörer skulle vara intresserade att driva apotek med de låga marginaler som apoteket hade)

    SvaraRadera