lördag, juli 17, 2010

Lena Andersson på DN är ute och cyklar!

http://www.dn.se/ledare/kolumner/konkurrerande-kaos-1.1139050

Hur kan en ledarskribent vara så illa informerad om Statens järnvägar och trafiken i Sverige.
 Lena A vet inte ens att Banverket  och SJ gick skilda vägar redan 1988. Det är inte fritt fram på spåren förrän  i höst enligt ett riksdagsbeslut.
Att skylla SJ:s konstiga tågtrafik på andra än SJ är beklämmande att se från Sveriges största morgontidning!
Se bara på den prispolitik SJ slog in på för flera år sedan med "lotteripriser" på de flesta stora sträckor.  När de fick konkurrens genom den av Skåneregionen upphandlade tågtrafiken på västkustbanan med fasta priser Malmö-Göteborg så tvingades SJ till att äntligen återinföra fasta priser på denna sträcka. Utan denna konkurrens så vet vi att "lotteripriserna" skulle ha varit kvar.

Lena Andersson vet ej heller att alla de stora stambanorna har i alla år legat i SJ:s händer där de har helt kunnat styra över priser och trafik.
De andra bolagen tex Tågkompaniet (Norska staten -NSB) eller Öresundstågen har fått finna sig i att trafikera andra mindre lönsamma sträckor. Öresundstågen har dock gått bra eftersom de även kör i Danmark och har ett sammanhållet nät ända upp till Göteborg.

(Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark.
Bakom Öresundståg står Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Läns Trafik *, Skånetrafiken, Västtrafik och danska Trafikstyrelsen**. Trafiken utförs av DSBFirst (och SJ på sträckan Alvesta-Kalmar). Trafiken startar 2009-01-11.)

Fd Banverket sköter alla spår och leder all trafik oavsett bolag och de säger att för dem spelar det ingen roll vem som kör tåget, alla behandlas lika. Där råder ingen kaos som Lena A får det till.

Dagens Nyheter och Bonnierskoncernen bygger själv ett imperium inom mediasektorn och då kan man kanske också förstå att man hyllar att återinföra SJ-monopolet. Vad ska man härefter börja kräva för socialistiska återställare? Apoteken,Bankerna,Teletrafiken? 

SJ och NSB startade ett dotterbolag , LINX.  Sj konkurerade ut sitt eget bolag bakvägen. Satte fälleben genom att sätta in egna billiga turer på samma sträckor. Personalen bestod främst av anställda från SJ och de fick helt sonika sparken vid nedläggningen av Linx!  De gick till arbetsdomstolen och SJ dömdes att återanställa dem men många behandlades mycket dåligt efter återkomsten till SJ!
Så kan bara ett monopolföretag agera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar