onsdag, juli 01, 2009

Avregleringen av järnvägen!


De rödgröna går idag ut med ett vallöfte att de ska riva upp regeringens politik att avreglera SJ:s monopol på järnvägen! Vad de inte talar om är att i så fall måste man bryta med EU eftersom det finns ett beslut i EU att järnvägen i Europa skall avregleras.
Nå, deras argument är som vanligt bara skrämselpropaganda på samma sätt som de i många år har baktalat EU.
Allt är bara dåligt ända fram tills man så som miljöpartiet är tvungen att kovända i sin uppfattning.

Veoila är ett företag som redan nu startar med resor till div orter, de har nu äntligen rätten att på helgerna köra tåg till Malmö och Göteborg. Var och en av oss kan gå in på deras hemsida och kolla vad skillnanden är mot SJ.
De kör sina tåg med FAST pris hela tiden till skillnad mot SJ. 299 kronor enkel till Malmö och två barn under 16 får gratis följa med. Internet ombord ingår i priset till skillnad mot SJ!

De kör på sommaren mellan Malmö och Narvik d.v.s gamla Lapplandspilen som SJ la ner.999 kronor med liggplats ända till Narvik!! Till skillnad från SJ så har man en riktig resturantvagn där man äter på riktiga tallrikar med riktiga glas att dricka ur osv.

I söder kör DSB-First all gammal Öresundstrafik plus tåg till bla Göteborg. Det första man gjorde var att sätta fasta priser så att folk vet vad man betalar varje gång man åker. De tvingade SJ att göra detsamma!
Detta SJ vilket konkurerade ut sitt eget dotterbolag LINX med rena gangstermetoderna . När man har monopol så kan man göra sånt trots att det kostade miljoner plus lidandet bland alla de som fick sparken.
I Västmanland kör det numera Norskägda Tågkompaniet dessutom snart i hela Värmland också. Personalen är mycket nöjda med att inte SJ kunde komma tillbaka,de har fått nog av ett SJ som där också la ner trafiken med Linx mellan Oslo och Stockholm trots att det gick med vinst. SJ la ner trafken mellan två huvudstäder och bara tanken på ett sånt förhållningsätt borde stämma till eftertanke.
I DN idag så är även facket med i sitt försvar för SJ:s monopol . SECO kallas inom personalen för SWECO många gånger och var och en som har följt deras agerande under åren vet ju varför.

Inte kan man säga att de tar till vara personalens bästa genom att liera sig med de rödgröna.
Träffade en lokförare i Malmö för en tid sedan, han hade jobbat åt SJ i över tjugo år men hade slutat och arbetade nu för DSB-First. Han hade 3000 kronor mer i lön men som han sa: aldrig mer SJ och deras röra.

Här kan du läsa vänsterns inlägg i DN klicka här Veoilas hemsida klicka här

2 kommentarer:

  1. Det är roligt att du tar t.ex DSB (danskt statligt monopolföretag) som ett gott exempel :)

    Sedan får man inte glömma skillnaden mellan upphandlad trafik och fri konkurrens vilket du verkar också blanda ihop ang västmanland. där är det fortfarande landstinget som är ansvarig för järnvägen.

    Men det är lätt att glömma detaljerna när man rusar fram i den ideologiska dimman.
    Vi får se om den avreglerade järnvägen fungerar denna gången, det gjorde inte det i sverige förra gången i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jo, DSB är Danska statens bolag men de samarbetar med First Group vilket är ett privat bolag så DSB är inte så kräsna utan kan tänka sig samarbete.I England så går First ut med mycken miljöpropaganda och verkar för ett "grönt" samhälle-minns när SJ spred hormoslyr under påståendet att det var ofarligt.Tågkompaniet är numera helägt av NSB alltså Norska staten. I Veoila och TK sitter det fd medarbetare från SJ vilka tröttnade på SJ. Veoila har en fd tågmästare från Malmö som Sverigechef. Bra kille med lite andra ideer mot SJ:s stofiler med Ulf Adelsohn i spetsen!(Varför kan han inte ta sin feta pension och gå hem)
    Den mannen är skuld till mycket elände för SJ:s personal.
    Trafiken på spår i Västmanland och även Värmland liksom Öresundstrafiken sköts ju ytterst sätt av landstingen och det är ju bra!

    SvaraRadera