onsdag, februari 18, 2009

GM:s kapitalistsvin!

De som sålde SAAB och Volvo erkänner idag att det var fel. Att sälja till dessa stora bolag i USA har visat sig vara en så stor blunder att historien kommer att minnas de svenska direktörerna som klåpare vad gäller insikt.

Att de svenska bilindustrierna skulle försvinna inom dessa stora koncerner var det kanske inte så många som förstod.

När moderbolagen får svårigheter då drabbar det "småskuttarna" ännu värre.

Tillverkningen av bilar som var både för stora och för dyra knäckte dem. SAAB:s försäljning är så låg nu att konkursen grinar om hörnet. Volvo kommer att klara sig bättre och är intressant för medelstora tillverkare utomlands.

Hur var det med samgåendet med Renault som Gyllenhammar verkade för? Kanske det hade varit bättre ?? Än är det inte försent men dessvärre så kommer och bör SAAB läggas ner nu! Ta pengarna till något bättre som gagnar Trollhättans befolkning. 

Maud Olofsson har rätt i att vara arg på GM och staten kan inte blåsa in mer pengar i det förlustbringande företaget SAAB.

Alla som kvider nu och vill ha statligt drift av SAAB kunde väl redan idag gå och köpa en ny SAAB för att visa sin goda vilja! Nähä, inte det? Duger det med den Japanska bilen? Nå då så, lägg då ner hela skiten innan kostnaden är oöverstiglig.Här nedan kommer ett uttalande från minister Olofsson:

Näringsminister Maud Olofsson är arg på Saabs ägare General Motors. Riktigt förbannad verkar hon faktiskt.

– De vill ta sin hand från Saab och skicka fakturan vidare till skattebetalarna i Sverige, sa hon i SVT:s Aktuellt i kväll.
Men den fakturan vill inte Maud Olofsson ha någonting med att göra.
– Ska jag ta skattebetalarnas pengar för att köpa en bilfabrik som GM inte tror ska ge någon lönsamhet? Ska jag spela Monopol med skattebetalarnas pengar? Svaret är nej, sa Olofsson.

I dag meddelade Saab att man har lämnat in en ansökan om lån i Europeiska investeringsbanken, EIB. Ägaren GM har inte lämnat in någon ansökan. Och gör man inte det tänker inte svenska regeringen hjälpa till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar