söndag, mars 30, 2008

SJ = Sjuka Järnvägsbolaget

Det har stått mycket i tidningarna om SJ:s nya biljettsystem ,hur många gånger har de bytt system under de senaste tjugo åren är det nog ingen som vet vid det här laget.

En sak vet jag att när man ska resa till Eskilstuna så finns det aldrig några billiga biljetter längre.I höstas så kunde jag åka för ca 60 kronor en enkel men det billigaste nu är 95 kronor och då kan man inte lösa in den eller boka om den om något skulle inträffa.(Endast läkarintyg gäller)
Om man köper den dyrare biljetten för ca 120 kronor så gäller ombokning osv.T/R kostar då 240 kronor och inga rabatter finns för oss pensionärer på denna sträcka.
SWE-bus har pensionärsrabatt och en T/R Stockholm -Eskilstuna kostade mig senast jag åkte 60 kronor.
Numera när man sköter allt arbete själv vid biljettköp via SJ:s sida så är det förvånansvärt att man inte kan boka om en resa som inte blev av. SJ knycker helt enkelt mina 190 kronor trots att de inte har utfört något arbete alls.
Finns det något annat bolag som är så fräcka ???
Såg att SJ går ekonomiskt väldigt bra, så bra att chefen Forsberg nu har en lön nu på 3.4 miljoner samt att styrelseordförande Ulf Adelhson har fått nytt arvode och har nästan 300000 kronor om året.Inte illa för en pensionär att ha ett sådant extraknäck!Forsbergs lön har sedan 2002 stigit med 79 %, inte illa om man jämför med andra arbetande tex sjuksköterskor med en ingångslön på ca 18.000 i mån.
Som sagt var vi vet att alla dessa chefer kliar varandra på ryggen och fixar det fint för sig inför framtiden.
Förbannad blir jag i alla fall att SJ lägger beslag på mina pengar för en resa som aldrig blev av.


Svar från SJ:

Hej

Tack för att du kontaktat SJ Kundombudsman.

Den förändring som vi gjorde av vårt prissystem den 9 februari syftade till att få en enklare och mer kundvänlig struktur. Det är därför tråkigt att du upplever det motsatta och jag har tagit dina synpunkter vidare till ansvariga hos oss på SJ AB.

Innan jag förklarar vår prissättning vill jag börja med att berätta att vår affärsidé är att erbjuda prisvärda och miljövänliga resor med moderna tåg som ger resenären möjlighet att effektivt använda restiden. SJ är dock ett vinstdrivande företag, vilket innebär inte alltid att vi kan erbjuda det lägsta priset.

När det gäller vår prissättning så styrs SJs priser av kundernas efterfrågan, val av vad resan ska innehålla samt framförhållningen på bokningen. Det betyder i praktiken att i högtrafik när tågen oftast är fulla tar vi ut vad kunderna är villiga att betala för en resa och i lågtrafik så genererar prissystemet massor av lågprisbiljetter för att få fler att vilja resa. Detta system gör att vi på avgångar med låg belastning kan lämna fler biljetter till riktigt låga priser - till glädje för dem som har möjlighet att vara flexibla i sitt resande. Även på avgångar med hög belastning går det att resa till låga priser om du bokar din biljett i god tid och även fortsättningsvis kan du resa för 64 kronor på sträckan Stockholm Eskilstuna när du väljer en Ej ombokningsbar-biljett. Denna biljett kan jämföras med tidigare Just nu-biljett .

Jag tackar för ditt engagemang och intresse att vilja delge oss dina synpunkter och hoppas att du i framtiden kan hitta biljetter som passar för ditt resande och det pris du är beredd att betala. Jag önskar dig en trevlig vår.



Obs! Det går inte att svara på detta e-postmeddelande om ärendenumret tas bort ur i ämnesfältet Obs!

Med vänliga hälsningar

Nathalie Söderberg

Enligt uppdrag av

Thomas Kjellgren - SJ Kundombudsman

1 kommentar:

  1. Thomas Kjellgren som tydligen är SJ Kundombudsman har efter månårig alkoholism tydligen blivit degraderad till ett arbete som SJ anser vara lämpligt. Tur att han har assistenter som kan vara ansiktet utåt mot kubnderna så de slipper att se hans fylleplufsiga nuna.
    Thomas Kjellgren som kundombudsman visar verkligen vilken vikt SJ lägger på sina kunder. Han är definitivt olämplig på en sådan post. Vi får hoppas att konkurrensen gör att SJ avskeda några chefer så att det blir lite ordning i verksamheten. För närvarande verkar affärsiden vara tt cheferna ska sno åt sig så mycket pengar som möjligt innan konkurrenterna tar över.
    När jag jobbade på SJ hade jkag en chef som ensam söp upp 100 000 kr av SJs pengar innan han avslöjades. Då fick han etrt nytt jobb på SJ.

    SvaraRadera