fredag, december 28, 2007

SJ det stora skurkföretaget!






SJ tänker trafikera sträckan Malmö–Göteborg med nyinköpta Reginatåg. De nya snabbtågen får högsta komfort för att SJ efter 2008 ska kunna konkurrera med DSB First och Öresundstågen.
SJ:s nya tågorder är på drygt två miljarder kronor och har slutits med tågtillverkaren Bombardier, samma bolag som tillverkar Öresundstågen.


För ett par år sedan rullade Sveriges bästa och modernaste snabbtåg på just västkusten LINX! Ett bolag bildat av Norska staten och Svenska staten,dvs NSB och SJ!
Vad gjorde då moderbolaget SJ,jo de satte in hela sin apparat mot detta nya bolag,förvägrade dem lokaler och biljettförsäljning tex i Malmö på centralen.Man fick inte ens hämta fax med vagnlistor på tågassexp. Dyra kostnader med att bygga upp sitt dotterföretag till SJ.Som löken på laxen så började SJ sätta in tågavgångar strax före eller efter Linxtågen.Dumpade priserna ,såg till att inga passagerare fick stiga på i Malmö för att kunna åka till Köpenhamn dit Linx åkte.Hellre fick passagerarna stå kvar i Malmö när det blev fel på SJ:s Öresundståg.Hellre överfulla tåg än att de fick åka med Linx!
Jag har i flera år bearbetat olika politiker i Riksdagen men ingen Socialdemokrat var intresserad däremot alla andra partiers representanter.Sossarna ville inte ta med tång i denna SJ:s soppa eller SÅPA !

Lena Liljeroth dvs Ulf Adelsohns hustru svarade och ville att jag skulle skriva utförligt vad som hade hänt därför att Ulf satt som Boss över SJ:s nya styrelse.Vad han gjorde då var att lägga ner även förbindelsen mellan Oslo och Stockholm trots att denna gick med vinst.Under rätt så lång tid fanns ingen tågförbindelse mellan dessa huvudstäder!
Var och en kan också räkna ut vad som hände med personalen,jo jo de fick sparken överallt. De var tvungen att gå till domstol där SJ dömdes till att återanställa personalen.Det fanns de vilka hade arbetat uppåt tjugo år inom SJ! Så gör ett äkta skitföretag med chefer som tänker med röven.Idag finns massor med nyanställda ,det blev plötsligt brist på personal.Ingen insikt om att ta tillvara de gamla medarbetarna med andra ord .
Att ett så stort företag ska handhas av så oskickligt folk på chefsstolarna är för mig en gåta.
Talade med ett par tågmästare vilka suckade djupt och sa att det fortfarande inte råder någon ordning inom företaget och många av de nyanställda har redan hoppat av!

Så får man alltså åter läsa i tidningen att SJ ska börja köra snabbtåg på Västkustbanan.Var fanns framförhållningen? Hur mycket kostade exprimentet LINX?

Tillsätt en utredning vilken blottlägger vem och vilka det var som sänkte LINX med så taskiga metoder,lägg fram hur mycket hela kalaset kostade!

1 kommentar:

  1. SJ-klage afvist i Sverige - igen

    19-12-2007 11:45


    Den svenske Kammarrätten i Göteborg meddelte den 18. december, at SJ's klage over Øresundsudbuddet er blevet afvist på alle punkter.

    Det vides på nuværende tidspunkt ikke, om SJ vil vælge at anke Kammarrättens afgørelse til Regeringsrätten, som er øverste ankeinstans.

    Kammarrättens afgørelsen i dag er imidlertid ligeså klar, som den afgørelse Länsrätten i Malmö traf den 11. september.

    »Jeg er glad for den beslutning, der er truffet i dag. Det viser, at det godt kan lade sig gøre at gennemføre store trafikudbud med mange parter involverede, siger trafikdirektør Gösta Ahlberg, i en pressemeddelelse fra Skånetrafiken.«

    »Nu kan vi endelig sætte fokus på at komme i gang med trafikken, der er blevet forsinket i cirka seks måneder på grund af SJ's klage. Det er en reel udfordring, der ligger foran os, men vi mener, at vi er godt rustede til det«, siger Gösta Ahlberg.

    Kammarrättens beslutning indebærer, at Skånetrafiken og de andre sydsvenske trafikudbydere nu kan underskrive aftalen med DSBFirst.

    »Det er naturligvis en glædelig nyhed for DSB - især fordi afgørelsen tilsyneladende er lige så klokkeklar, som Länsrättens afgørelse i september. Nu glæder vi os til snart at kunne underskrive kontrakten og for alvor komme i gang med vores forberedelser,« siger administrerende direktør Søren Eriksen.
    Lars Flindt Pedersen

    SvaraRadera