fredag, maj 30, 2008
Tidningsvärlden!!
För trettio år sedan hade det varit en omöjlighet i en stor borgelig tidning att publicera något sådant. Att överhuvudtaget trycka ordet "kåt" gjordes inte.
Äntligen har massmedia kommit ner på jorden och skriver så som det ska skrivas.
Det är lika på Dagens Nyheters sidor , de skriver också så som man ska göra.
Jag minns en tid då man ställde till med ett herrans liv om en författare skrev att någon hade "knullat". I Norge tom. förbjöd man Agnar Myckles roman "Röda rubinen"! . Han hade ett par bra samlagsscener i denna bok och si det gick inte för sig i Norge på femtiotalet.
All form av censur av det tryckta ordet genom statsmakten är fel och leder till ett samhälle där sanningen undanhålles på många sätt.
Men , jag fick ett meddelande idag från Folkpartiet om att LO skickar ut lögnaktig propaganda och sånt är illa om det stämmer. Tryckfriheten innebär att man ska så långt det går värna sanningen, man ska inte förfalla till Goebbelspropaganda.
Så här lyder det:
Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna 2008-05-30
Johan Pehrson (fp) i öppet brev till Wanja Lundby-Wedin:
LO:s kampanj tveksam och felaktig
Bästa Wanja,
I dagarna skickar dina anställda tjänstemän ut brev till
riksdagsledamöter, från bland annat folkpartiet, och till deras grannar.
Ni framför i brevet och i annonser kritik mot de förändringar som
riksdagen kommer att besluta om vad gäller sjukförsäkringen.
Jag ifrågasätter inte att ni använder era medlemmars pengar till att driva
politiska kampanjer. Det är er rätt och en del av demokratins spelregler.
Jag ifrågasätter dock era metoder. En viktig del av de demokratiska
spelreglerna är nämligen att skilja på sak och person. Att visa respekt
för varandra och framför allt att tala sanning.
Ni har valt en mycket närgången metod ? att skicka brev hem till de
folkvalda och deras grannar med påståenden om förändringarna i
sjukförsäkringen. Det blir en väldigt påträngande metod, långt ifrån vad
som är vanligt i det svenska politiska samtalet. Varför gör ni det?
I varje brev ni har skickat till riksdagsledamöterna har ni för säkerhets
skull också tydligt talat om att det skickas till deras grannar också. Vad
är syftet med det?
Om ni nu väljer en så närgången metod, kan man väl åtminstone tycka att ni
borde hålla er till sanningen, men breven ni skickar ut är fulla med
felaktigheter. Tvärtemot vad ni påstår kommer ingen att kunna få sin
sjukpenning indragen utan att rehabilitering och andra åtgärder uttömts.
Vi försämrar inte anställningstryggheten. Tvärtom. Vi ger den som varit
sjukskriven länge och som vill prova att ta ett annat jobb rätt till
tjänstledighet från det gamla jobbet. Och istället för bli
förtidspensionerad efter ett år med 64 % ersättning, så införs en
möjlighet till förlängd sjukpenning med 75 % ersättning. Varför kan Ni
inte berätta hela sanningen för människor?
När ni skickar ut brev och sätter in tidningsannonser med sådana här
felaktigheter, sprider ni en falsk bild till allmänheten ? däribland till
era egna medlemmar.
Jag vill med detta brev uppmärksamma er om att jag tycker era
kampanjmetoder är tveksamma och att det ni påstår dessutom är felaktigt.
Ser fram emot en fortsatt dialog med dig om dessa frågor.
Johan Pehrson
Gruppledare folkpartiet liberalerna i riksdagen
Idyllen Torshälla
"I onsdags kväll dog den 40-årige man som i söndags skadades svårt efter att ha blivit stucken med ett vasst föremål i en lägenhet på Riktargatan i Torshälla. Det innebär också att Sörmlandspolisen, fått sitt tredje mord på mycket kort tid att utreda. Två av morden har dessutom begåtts i samma fastighet på Riktargatan i Torshälla."
Min mamma bodde på denna gata i nästan 60 år.Själv har jag vuxit upp där som barn.
På senare år sa alltid min mamma att det har blivit så ruggigt att bo där, alltid bråk av något slag , sa hon!
När vi flyttade dit 1949 så var det en liten stad med ca 5000 innevånare.Bra med jobb på bruket,Stadskällaren fanns liksom egen polis. Taxi med minst 6 bilar, ca 5 kondis. Allting som en stad ska ha fanns.
Idag är Torshälla en liten trist håla med mycket knark och fylla. Samt bråk,bråk och nu flera mord!
Östra Torget var många gånger när jag steg av bussen ett ställe av fulla finländare i förskingring. Staden har alltid haft en mycket stor Finlänsk befolkning. Nu verkar de inte arbeta mer som förr utan dräller omkring på fyllan för jämnan. Säkert att det här rör sig om fyllemord!
I grannstaden Eskilstuna vilken Torshälla tvingades ihop med för rätt så många år sedan finns det många rena nazister, det underliga är att rätt så många av dem är födda av finska föräldrar enligt vad vissa undersökningar har visat. Det är tydligt att även efter flera generationer så känner de sig som mindre värda som individer och måste hävda sig på detta sätt.
Diskuterade för ett par år sedan med en ung nazist i Torshälla över nätet. Berättade då för honom att jag hade arbetat 20 år på bruket med många finländska arbetskamrater. Bra killar o tjejer att jobba med och jag blev själv så förbannad på de svenskar som kallade dem för finnjävlar eller annat fult. Detta talade jag med honom om och sa att man inte ska se ner på andra människor från andra länder så som svenskarna hade gjort med hans landsmän . Han var nämligen född av finska föräldrar! Han fick något att tänka på!
Har man som jag en gång lämnat en sådan stad, då vill man aldrig bo där mer.
torsdag, maj 29, 2008
Att gifta sig!
På ett trevligt och lätt sätt så får man hela lagskyddet automatiskt och behöver inte tänka på att skriva en massa bevittnade papper.
Ett hemskt exempel på hur det kan gå visade uppdrag granskning igår. Änkan efter författaren Stieg Larsson har inte fått ett rött öre av alla stora inkomster som flyter in efter hans tre böcker. Idag rör det sig om kanske 50-80 mille!
Nej,det är hans halvbror och fader som har fått dem trots att han inte hade ett dugg med dem att göra under många år. Enbart de sk blodsbanden och Stiegs vänsterradikala hållning till äktenskapet har ställt till det så här.
Se till att gifta er och gör det snart!
onsdag, maj 28, 2008
De styrde Stockholm 1940
Det egendomliga är att 1940 så hade Socialdemokratin haft ett krafigt stöd i vårt samhälle länge.
Vad gjorde de egentligen tex i kvinnofrågan?? Inte för än på 60-talet började det hända något i och med att tex Grupp 8 började att kämpa för kvinnors rätt till arbete,lön,daghemsplats osv.
Inte ens rätten till abort fanns i Sverige före 60-talet utan kvinnor måste åka till Polen när de var oönskat gravida. När man studerar SAP:s historia så tar man sig för pannan och ännu värre är att se hur dåvarande Högern agerade i politiken.De har verkligen inget att yvas över ,riktiga reaktionärer av sämsta sort under många ,många år.
Ja, mansvälde var det och även om framsteg har nåtts så sitter det alldeles för många män och bromsar utvecklingen och stoppar kloka och dugliga kvinnor fortfarande!
PS Ordförande Ström hade liksom Z Höglund varit glödande kommunister tidigare , så kan det gå!
Gamla tider
Här nedan så är det bilder på Tyska marksedlar från 20-talets inflation. I början var inflationen måttlig för att mot slutet stiga till fruktansvärda siffror.
Axess tv
Storfinansens tv-kanal AXESS sände ikväll ett mycket långt program om 68-vänstern , främst handlade programmet om Sverige .
Olika professorer strömmade genom programmet. Många var fd kommunister tex Håkan Arvidsson och Svante Nordin.
Anders Carlberg var förstås också med eftersom han var den som agerade under den sk kårhusockupationen. Det underliga är att alltid när man ska debattera vänstern så plockar man fram dessa fd testuggare från studentvänstern.
Att det fanns en vänster där många arbetare deltog liksom jag själv bortser man helt från!
Visst startades kfml-skp av avhoppade riksdagskommunister (Nils Holmberg tex) samt av medlemmar från Clarte'., en gammal studentorganisation !
Längre fram så anslöt sig på många orter människor från olika arbetsplatser. Arbetare med många år på arbetsplatserna. (Jag själv arbetade i 20 år på ett järnbruk)
Bilderna på min blogg idag är från en demonstration vilken vi bruksarbetare höll i Stockholm 1977.Bruket stod inför nedläggning och facket och arbetsgivaren kontaktade oss medlemmar inom skp på bruket. Vad ville de, jo att vi skulle ta på oss att organisera denna stora demo .Vi fick ledigt från jobbet med full betalning, alla de pengar vi ansåg att vi behövde till banderoller och annat fick utan prut.
Över 600 man åkte upp till Stockholm och riksdagen, därvi inom ledningen fick träffa riksdagsmän från samtliga partier!
Sånt talades det inte en bokstav om av dessa lärda män , för som vanligt var det nästan bara män som medverkade.
Inte ett ljud om att kfml-skp var med om att organisera Stockholms största demonstration 1972 på Norra Bantorget ihop med Socialdemokratin.
Nej, man framhäver allt som en studentgrej som dog ut under käbbel.
Inte ett ljud om att SKP la ner sitt parti som enda kommunistiska parti i världen och ombildades till ett demokratiskt parti!
Mitt minne av vissa herrar från tex tidningen Zenith är att de representerade en diskussionsklubb. Många andra medverkande var med i Förbundet kommunist, en sekt som alltid i alla sammanhang skulle vifta med röda fanan.Cuba trogna utan minsta kritik mot våldsregimen och den äventyrspolitik tex Che stod för.
Vi som stod ute på arbetsplatserna ägnade oss åt klassisk arbetarpolitik inom facket, därav vårt förtroendekapital från Nybys arbetare.
Vi deltog i olika former av kulturarbete inte minst inom den framväxande musikrörelsen i Eskilstuna.
Jag känner aldrig igen mig när professorerna diskuterar vad som hände på 60-70 talet.Deras värld var aldrig min! Jag hade villa ,bil, barn och jobbade skift på bruket.
Det mest underliga i det här sammanhanget är SÄPO och deras stämplingar av människor,vilket drabbade nästan enbart oss arbetare. Alla de som nu framträder i programmet har idag och sedan många år höga befattningar i vårt samhälle. De har inte nekats arbete tydligen!
Jag själv ska, så som jag skrev i min förra blogg, få se SÄPO:s dokument på mig fram till 1982 !Bättre sent än aldrig men om jag ska behöva vänta lika länge på dokumenten mellan 1982 och framåt så hinner jag nog att avlida!
PS Det enda gemensamma jag har med flertalet av de medverkande är att vi tycks alla ha blivit antikommunister pga av våra lärdomar!
PS Nr 2:
Strategidirektör.
Anställd 2000.
Utbildning: Civilekonom.
Denna man finns med på bilden från riksdagen.Ivrig kommunist då men sitter sedan många år på en hög post. Vad hade SÄPO att säga om honom eller rättare sagt varför slank han igenom deras nät? Eller fyllde han en helt annan funktion inom vänstern på den tiden? Frågan om SÄPO och IB:s spioner kommer vi aldrig att få veta sanningen om. Det fanns fler inom vårt parti där man så här efteråt kan ana en annan verklighet bakom deras aktiviteter!
måndag, maj 26, 2008
SÄPO
För ca en månad sedan fick jag svar från SÄPO angående de dokument de har på mig från mina vänsterår.
De avslog min begäran och erinrade mig om att jag redan hade fått se dokumenten för år 1971-1976. Det är förvisso sant att jag har sett dessa totalt meningslösa papper . Löftet från den socialdemokratiska regeringen till mig var att jag skulle få se alla dokument , även de från åren i Malmö. Det var där jag nekades vissa arbeten under hänvisning till att de inte fick anställa mig för dem "där uppe"! Svävande svar men ett faktum var att denna chef visste inget utan var lika förvånad som jag.
Nå, i brevet från SÄPO står det på slutet att alla de gamla dokumenten är överlämnade till Riksarkivet pga av ett Riksdagsbeslut.
Sagt och gjort, jag skrev dit och ställde frågan om jag fick se dessa dokument.Idag kom ett positivt svar.
Dessutom står det glädjande nog att dessa dokument sträcker sig fram till 1982.Det är några år till att läsa på och se vad de skriver. Dessvärre så sökte jag mina arbeten i Malmö efter 1982!!
Med andra ord så finns troligtvis dessa dokument kvar hos SÄPO.
De är rädda för att jag ska kunna ställa skadeståndskrav för utebliven lön så som jag har rätt till och det är inga små summor det rör sig om.
Frågan är om jag någonsin kommer att få se dessa dokument från år -82 och framåt???
Blixt Gordon anländer till Mars
Nu har NASA placerat sin rymdsond på planeten Mars efter tio månaders färd genom rymden!
Den landade på nordpolen där is har synts tidigare och sonden ska gräva i marklagret och analysera vad den hittar. Finner den vatten där så ökar möjligheten att kunna skicka dit människor inom en snar framtid. Utan vatten skulle ingen kunna leva där!
I början på femtiotalet så var vi många pojkar som läste Blixt Gordon och hade drömmar om att få åka till Mars. Ska jag kanske under min livstid få uppleva att männniskan sätter sina fötter på Mars yta?
söndag, maj 25, 2008
WUBI
Man tar ner Ubuntu på precis samma sätt som vilket program som helst. Installerar det (sköter sig själv nästan) och sen har man ett Linuxsystem att kunna använda efter behag. När man får ner det så finns bara det nödvändigaste med tex Firefox plus en del andra viktiga program. Sen kommer det roliga!!
Att välja bland alla tusentals fria programvaror. Om man ser till att installera programmet Wine så kan man ta ner Picasa 2 och använda till sina bilder om man nu vill detta.
Lycka till! Länk finns här: tryck
Kompisröstning!
Säger samma sak idag:Lägg ner skiten en gång för alla!!!
fredag, maj 23, 2008
Ingemar Simonsson
Ingemar Simonsson, född Helge Ingemar Simonsson 20 juni 1931 i Näsum, Skåne död 31 januari 2005 i en trafikolycka i Malmö, svensk präst och debattör. Simonsson gick främst i demonstrationståget i Båstad 1968, när Sverige skulle möta det rasistiska Rhodesia i Davis Cup i tennis. Protesten lyckades och matchen stoppades.
Efter dödsfallet instiftade föreningen Ingemar Simonssons minnesfond ett årligt pris, som första gången utdelades i juni 2006 till Hans Alfredson.
Vi talade om olika präster idag och jag fick då Ingemars ansikte framför mig och insåg att nu när jag var i Malmö så fanns han inte där längre. Han som brukade komma cyklande efter gatan och stanna och snacka en stund med mig.
Han spred en sådan värme omkring sig till alla och hans goda ögon var så fina att titta in i.
Fick idag ett utskick från kyrkan här i Hökarängen , Söderledskyrkan som den är döpt till.
I detta utskick så finns det några fina rader som jag vill delge just DIG!
Finn mig
Hitta mig när jag gått vilse
Hjälp mig att hitta
Till en plats jag känner igen
Leta efter mig
Fast,
Jag vet,
Det är jag
Som avsiktligt
Gått så långt
Gömt mig så väl
Att meningen var
Att ingen skulle hitta mig
Leta efter mig
Hitta mig
Och hjälp mig att hitta
Till en lugn och trygg plats
Där jag kan finna
Mig
Perrelli!
Stefan Malmqvist skriver så här:" tydligen vill Charlotte hellre hänga med sin familj än med oss murvlar".
Ja, är man mamma till två små barn så vill man nog hellre ägna sin tid åt dem !
Vissa män fattar inte att det kan vara så och denne Stefan verkar att tillhöra denna sorts "hanne"??
Malmö återigen!
torsdag, maj 22, 2008
Åter till Malmö
Det här var en gång en framgångsrik affär för vinyl och cd. Där såldes även biljetter
till olika spelningar. Många kända musikers konserter har de sålt biljetter åt!
Ja , så kan det gå när inte haspen ligger på! Det är många som får stänga nu , det är inte lönsamt längre. Läget är ungefär som i slutet av fonografrullarnas tid, de försvann och den sk stenkakan kom till oss konsumenter. Den höll i många år ,var särskilt seglivad i vårt land.
I USA hade de redan vinyl i slutet av 40-talet, äger själv en inspelning med Armstrong från 1948!
Elvis kom ut på stenkaka ända fram tills 1956 med ett mycket gott ljud. Sen dog den branchen för gott! Minns när elaffären hemma dumpade ut sina 78 varvs- skivor för 1 kr styck!
LP och EP tog över.
Folk har alltid klagat och gnällt när ny teknik kommer. När jag köpte min första (dyra) cd-spelare så fanns det inte mer än ett fåtal butiker i Sverige att köpa cd i. Alla sa som vanligt till mig, "det där kommer inte att gå, sämre ljud osv"! Tja, vi vet ju hur det gick med den saken.
Nu flämtar både cdskivan och affärerna som säljer. Bolagen har ropat på polis länge inför det nya!
Allt är som vanligt! De gamla förstår sig ej på tekniken, de tror fortfarande att en dator är en ordbehandlare. De använder sällan sin ev. dator till musik eller tv!
Möjligheten till att fixa sina digitala bilder i datorn börjar sakta att komma i bruk och det är bra!
Som sagt var så kommer jag ihåg denna diskussion också."Tacka vet jag en riktig kamera med rulle i som man kan framkalla"!
Jaha, sa jag . Det går att framkalla pappersbilder också av de digitala bilderna på flera sätt.
Skicka filerna direkt till ett lab sa jag. Eller ta med minneskortet i kameran till en affär!
Vad gäller musiken så har redan denna flyttats över till datorns värld på många sätt. Vissa anser att fildelning är kriminellt samtidigt som de under åren har haft kopierade kasettband till sin bil och spelat dem där. Det var mycket bråk om detta också under en tid tills det blev lagligt att kopiera för eget bruk samt avgift på kasettinköp. På brännbara cd och dvd är det också extra skatt . De stora bolagen som ofta äger cdindustrin äger också tillverkningen av mp3spelare och all utrustning som behövs för att både bränna och föra över filer.
De talar med kluven tunga och ljuger folk fulla med underliga åsikter om fildelning.
Jag som har varit med länge och kommer ihåg när de första mp3 försöken gjordes kommer också ihåg att industrin för ljud fullkomligt nonchalerade det nya vilket sakta växte fram!
Man brukar tala om respekt ibland . Jag känner ingen respekt för dessa infantila bolagsherrar som har sovit bort sin tid bakom breda skrivbord.
De borde ha stöttat och bekostat de som arbetade fram all ny teknik samt lagt upp vettiga sidor för nedladdning. Billigt!!
De borde tänka som IKEA, hellre sälja billigt och mycket och på detta sätt tjäna sina pengar.
Ingvar Kamprad är ett föredöme på många sätt. Inte minst genom sin bank IKANO! En bank vilken idag har givit sig ut på bostadsmarknaden och lånar ut pengar till byggherrar. Hög ränta på insatt kapital och låga utlåningsräntor. De gamla bankerna är som cd-industrin, de lever på gamla lagrar tack vare att folk är lite tröga på att ändra sina vanor. Svenskarna är ett mycket konservativt folk i många avseenden!
Varning XP användare!
Ubuntu jämsides stör ej om du har den installerad på ditt NTFS system!
onsdag, maj 21, 2008
Från Riksdagens nyhetsförmedling
Onsdag 21 maj 2008
Ny lag om hälso- och sjukvård åt asylsökande (SfU8)
Landstingens skyldighet att erbjuda bland annat asylsökande hälso- och sjukvård samt tandvård skrivs in i en ny lag. Lagen innebär en formalisering av de avtal som i dag finns mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting och förändrar inte omfattningen av vården. Den nya lagen börjar gälla den 1 juli 2008. Lagen ska inte gälla för vuxna personer som fått avslag på sin asylansökan men stannar kvar i landet som så kallade gömda och personer som inte sökt asyl, så kallade papperslösa. Regeringen fortsätter att arbeta med frågan om en eventuell utvidgning av vården för asylsökande samt gömda/papperslösa.
Debatten har gått högt i riksdagen och alla ledamöter vet att FN har kritiserat Sveriges politik vad gäller "papperslösa mfl" när de behöver vård.
Läkare och sjuksköterskor har avgivit löftet att alltid rädda liv samt ge vård åt sjuka. Det ingår i deras yrkesetik och måste vara så!Personalen på våra sjukhus har ställts inför ett mycket svårt dilemma med samvetsnöd tack vare våra politiker!
Majoriteten av våra politiker är inhumana på ett sätt som strider mot alla vettiga regler och kristna humana inställningar. Man ska ta hand om sin nästa som befinner sig i nöd , eller hur?
När de nu fattar beslut som kommer att innebära att man ska ta ut full betalning av den sjuka så faller det på sin orimlighet. Ingen kan tex betala 100.000 kronor för en operation av oss "vanliga" människor så hur skulle då tex. en flykting kunna göra detta?
Riksdagen gör som SJ har gjort med oss pensionärer. De säger att det finns rabatt på tågen men man måste köpa biljetten samma dag som man ska åka för att få denna rabatt och då finns inga biljetter att få!
Alla de som idag har röstat för detta idiotiska förslag bevisar därmed att antingen är de fullkomliga idioter eller så är de enbart cyniska!
PS Den omdebatterade lagen om vård för asylsökande antogs på onsdagen av riksdagen med röstsiffrorna 265—33.
tisdag, maj 20, 2008
Bra grej i Malmö!
Malmö
Sitter i Malmö och väntar på att flyget ska ta mig hem till Stockholm. 568 kr fram och åter mellan Arlanda och Kastrup kan man inte klaga på med tanke på att SJ skulle ha 1700!
Tycker att Malmö håller på bli en storvulen stad ,får mig att tänka på Hitlers drömmar om UtopiaBerlin!
Malmö är Reepalus Nya Utopia. Det ena stora skrytobjektet efter det andra. Den skruvade storpitten syns över halva Skåne.
Nu ska stan Gudbevars också få tunnelbana med två stationer.
Jag trivs inte alls längre här. Finns inget som kan få mig att flytta hit igen. "Det räcker nu" sa Dario Fo och jag instämmer!
PS! Bäst med Malmö är att det är billigt att åka buss och lågpristaxi!
tisdag, maj 13, 2008
Konstnären Bosse Högrelius
måndag, maj 12, 2008
Jordbävning i Kina
Sommaren 1976 var jag i Kina och upplevde århundradets största jordbävning där. Över en halv miljon människor omkom.
Vi befann oss bara 60 mil från centrum och jag vill lova att våra fönster slog fram och tillbaka och golvet gungade. Järnvägsbroarna rasade samman så bussen tog oss till Peking där vi fick bo i militärtält inne i den förbjudna staden. Såvitt jag vet så har ingen fått bo där varken förr eller senare.
Alla innevånare i staden måste bo utomhus vid såna tillfällen för det kan komma efterskalv som är livsfarliga. Efter tre dygn så fick de tag i ett flyg som förde ut oss från Kina.
Alla dessa minnen återuppväcks nu när Kina åter är drabbat av en förfärlig jordbävning med många döda.
Idag är myndigheterna mer öppna om denna nya katastrof till skillnad för 32 år sedan. Då höll man mest tyst om vad som hade hänt även till oss. På den tiden resonerade man som så att det inte var någon mening i att kabla ut såna olyckor ut till övriga världen!
Nu råder annan ordning och det får man trots allt säga att det är till det bättre!
Tabu
När jag läser detta inlägg så inser jag att jag för X antal år sedan hade kunnat dömts för våldtäkt om nuvarande lagstiftning hade funnits.Jag begick en brottslig handling enligt nuvarande lagstiftning.
När man träffar en ung kvinna som säger att hon är sjutton år och man inte ens har en tanke på att detta är fel utan låter sig bli förförd av tjejen utan att be om leg. Då kan man ligga illa till idag!
Det var nämligen som så att den unga damen var 14 år och det var hennes mor som talade om det för mig. Huuu, vad hade jag gjort! "Vad rädd om flickan , Bosse, sa mamman åt mig.Hon är bara fjorton år! Jösses , tänkte jag då, vad har jag gjort.Sjutton år äldre var jag men höll naturligtvis masken. Vad skulle jag ha gjort annars?
Talade naturligtvis med henne om det här med åldern och hon berättade då att hon omöjligt ville vara ihop med någon jämnårig. Hon kunde helt enkelt inte detta.
Mina tankar går åter till lagstiftningen som "goda" lagstiftare har skapat för att skydda unga flickor. (Pojkar ?)
När jag själv var fjorton så längtade jag varje dag efter att få ha sex med en lite äldre tjej. Idag om en tjej på tjugo har sex med en kille på fjorton så döms hon för våldtäkt! Är det egentligen rimligt om bägge är med på det hela??
Eller om en tjej på fjorton har en kille på 18 och de har sex frivilligt eftersom de är ihop, ska han då dömas för våldtäkt?
Låter inte rimligt i mina öron. Lagen slår blint och jag tycker att man ska vara försiktig med såna här lagar.
Ibland frågar jag mig om alla som är över fyrtio helt har glömt bort hur det var att vara ung och kåt?
söndag, maj 11, 2008
lördag, maj 10, 2008
Vänsterns degeneration!
1960-talets onda arv
På 1960-talet övergick vänstern från att stödja Sovjet till att idealisera befrielserörelser i tredje världen och ledare som Pol Pot. Denna förändring innebar också att man slutade att kritisera kapitalismen för dess förmenta ineffektivitet. I istället var det kapitalismens produktivitet och den ekonomiska tillväxten som var problemet.Det senaste årtiondet och framför allt efter den 11 september 2001 har vänstern i Sverige uppvisat en ny och delvis överraskande sida. Allt oftare återfinns olika vänstergrupperingar i aktioner och demonstrationer tillsammans med rörelser som företräder djupt reaktionära idéer och regimer eller som omfattar auktoritära och i många fall uttalat antisemitiska hållningar.
I juli 2006 deltog exempelvis företrädare för både vänsterpartiet och Revolutionär kommunistisk ungdom i en demonstration för Hizbollah i Malmö, där deltagarna skanderade "död åt judarna" och "död åt Tel Aviv". Stödet till antijudiska terrororganisationer som Hamas och Hizbollah och försvaret av regimer som den iranska - och tidigare Saddamdiktaturen i Irak - gentemot sanktioner eller kritik från väst har blivit stående inslag i den svenska vänsterns agerande. Lika ofta kan man iaktta vänsterdebattörer som uttalar sig ifrågasättande om fundamentala fri- och rättigheter som yttrandefriheten, av den anledningen att de ger utrymme för kritik - och karikatyrer - av religiösa och andra idéer.
Senast var det Stefan Jonsson på Dagens Nyheters kultursida (22.9 2006 och 24.1 2008) som beklagade att yttrandefriheten möjliggör uttalanden och kritik mot de värden som statsmakten prioriterar. Listan på exempel skulle kunna göras mycket längre, framför allt vad gäller många vänstergruppers förståelse för och sympati med rörelser, som till den grad hatar USA och Israel i synnerhet och västvärlden i allmänhet, att inga metoder - heller inte urskillningslöst våld - är dem främmande. Som exempel kan nämnas DN-medarbetaren Andreas Malms hyllning till Hizbollah, liksom Åsa Linderborgs och Erik Wijks upprepade solidaritetsförklaringar med terrordåden mot civila i Irak (Arbetaren 31/2006 respektive Aftonbladet 27/1 2005). Samme Wijk som i denna terror ser en "motståndshandling" mot ockupationen har i åratal fällt krokodiltårar över de vandaliserande ligister som efter Göteborgskravallerna i juni 2001 åtalades och dömdes av de rättsvårdande myndigheterna.
Hur ska dessa tendenser inom vänstern - den flora av partier, grupper och enskilda som politiskt och ideologiskt hör hemma vänster om socialdemokratin - tolkas? Varför finns det bland dessa grupper ett åtminstone indirekt stöd för klerikala högerdiktaturer, för religiösa terrororganisationer och för ideologier som bekämpar det sekulära samhällets liberala fri- och rättigheter? Det är riktigt att långt ifrån alla som tillhör vänstern omfattar dessa hållningar, men det är uppenbart att de är mycket utbredda och har stöd också inom etablerade vänsterorganisationer.
Vissa kritiker menar att vänstern, eller delar av den, utvecklats i fascistisk eller högerextrem riktning. Det vore i så fall inte första gången. Den italienska fascismen emanerade ur landets socialistiska rörelse och i Sverige på 1930-talet gav Nils Flyg-socialisterna, vilka ursprungligen varit kommunister, sitt stöd till nationalsocialismen. Och på senare tid har det, menar forskaren Heléne Lööw, blivit allt vanligare att extremister från skilda läger demonstrerar sida vid sida. Inte minst gäller ju detta Israelfrågan där det i dag kan vara nästan omöjligt att skilja vänsterståndpunkter från nynazistiska uppfattningar.
Även om det är en bestickande tankegång att fascismen skulle återkomma i vänsterskepnad, är jag övertygad om att det leder fel att söka förklaringen härvidlag. Tvärtom tror jag att orsakerna till att vänstern uppvisar en rad ståndpunkter som tidigare enbart återfanns inom den extrema högern, skall sökas i dess egen utveckling och inte minst i den radikala omvandlingen av det socialistiska landskapet de senaste årtiondena.
En avgörande punkt i detta sammanhang är det faktum att vänstern har ändrat sin syn på moderniteten. För den som bara följt den postkommunistiska vänstern, med dess ständiga kamp mot till exempel genteknologi, medicinska djurexperiment, broar, vägar, kemikalier och kärnkraft, kan det te sig märkligt att den vänster som debuterar med ryska revolutionen 1917 var inte bara revolutionär utan dessutom framstegsvänlig. I själva verket var en av de viktigaste invändningarna mot den dåtida kapitalismen att den brast i effektivitet och utvecklingskraft. Faktum är att den marxistiska teori som ju både kommunismen och socialdemokratin omfattade vilade på tesen att den västliga kapitalismen hade medfört ett exceptionellt framsteg i mänsklighetens historia, men att dess fortsatta utveckling hindrades av de privata ägandeförhållandena.
Det var mot denna bakgrund marxismen hävdade att borgerskapet hade spelat ut sin historiska roll och att bara proletariatet kunde föra det mänskliga framstegets fackla vidare; ett framsteg som genom att stimulera vetenskap och teknik skulle befria industrins och jordbrukets massor från materiell nöd . Med oktoberrevolutionen och upprättandet av Sovjetunionen etablerades visionen om en alternativ modernitet. Just föreställningen om socialismen som ett mer avancerat samhälle än det kapitalistiska hade en enorm attraktionskraft och var en av vänsterns stora tillgångar. Saken kan också uttryckas så att den revolutionära vänstern var en rörelse som hämtade sin ideologiska näring ur en rationalistisk, framstegsvänlig och utvecklingsoptimistisk teoribildning.
Det finns också en annan viktig aspekt på oktoberrevolutionen. Den franske historikern Francois Furet formulerar i sin bok Le passé d´une illusion (1995) tesen att ryska revolutionen 1917 övertog rollen som banérförare av de universella värden om frihet, jämlikhet och broderskap som franska revolutionen 1789 hade etablerat. I dag kanske bolsjevikrevolutionen framstår som en udda företeelse, men vid första världskriget slut attraherade den hundratusentals unga människor och förvandlades efterhand till en mångmiljonhövdad internationell rörelse som uppfattade sig som det moderna samhällets avant-garde. Kommunismen gav inte bara hopp om ett samhälle där fattigdomen var utplånad, just i kraft av den planekonomiska modell som Sovjet införde, utan också en värld där fred och samförstånd hade avlöst krig och konflikt, där samarbete och solidaritet hade ersatt konkurrens och individualism.
För de generationer av socialister som verkade under denna första period efter oktoberrevolutionen - mellan åren 1917 och 1956 - var Sovjetunionen inte bara en politisk stödjepunkt, det var också en historisk referenspunkt som förkroppsligade idén om att teknologiska och materiella framsteg gick att förena med ett fritt och egalitärt samhälle. Hur utbredd denna föreställning var visas av att många politiker och forskare så sent som på 1980-talet trodde att Sovjetunionen och dess östeuropeiska satellitstater hade lyckats organisera ett modernt och högproduktivt samhällssystem. För att bara ta ett exempel hävdade till och med socialdemokraten Ingvar Carlsson så sent som 1983 att: "Såväl Sovjetunionen som länderna i Östeuropa har genomfört en snabb industrialisering och har en hög bruttonationalprodukt. Det finns åtskilligt att invända mot systemet i dessa länder, men de bevisar ovedersägligen att kapitalismen inte har monopol på att skapa materiellt välstånd." (Vad är socialdemokrati? Socialdemokraterna 1983).
Vänstern identifierade sig inte enbart med modernitet och framsteg, den omfattade även idén att detta framsteg bara kunde uppnås genom våld och diktatur. Den till och med hävdade att den "proletära diktaturen" var en friare styrelseform än den "borgerliga" demokratin. Visserligen kom denna argumentation att korrigeras i och med folkfrontspolitiken vid 1930-talets mitt, då "antifascismen" och kampen för den liberala demokrati, som nyss förkastats, fick högsta prioritet - en politik som egentligen nådde sin kulmen med alliansen med USA och Storbritannien och segern över Nazityskland.
Detta hindrade emellertid inte att vänstern årtionde efter årtionde fick uppleva en serie av besvikelser och reträtter som till varje pris skulle försvaras och rättfärdigas: de återkommande partisprängningarna under 20-talet, tvångskollektiviseringen, förföljelserna och masslikvideringarna under Stalin, pakten med Hitler, ofriheten i Östeuropa efter kriget och som kronan på verket Chrusjtjovs avslöjande av att det kommunistiska Sovjetunionen hade genomsyrats av våld, lögner och bedrägeri. Det var under dessa mörka år som vänstern skaffade sig (o)vanan att förneka och rättfärdiga också de mest uppenbara övergrepp och feltramp inom socialismens egna led, för att i stället angripa motståndarna i oförsonliga, uppskruvade och ofta rent lögnaktiga ordalag - en (o)vana som lever vidare i bästa välmåga inom dagens annorlunda vänster.
En ny och andra fas i vänsterns syn på modernitet och diktatur inträdde emellertid under 1960-talet. För sextiotalets unga radikaler framstod Sovjetunionen inte som något positivt exempel. Det betraktades som byråkratiskt, auktoritärt och konservativt och den nya vänstern sökte sig därför andra gudar. Dem fann man i Kina, på Kuba och i de nationella befrielserörelserna i tredje världen. De nya förebilderna var förvisso fortfarande socialistiska och marxistiska, men de stod för en annan form av socialism än den Sovjetunionen representerade. Strävan att utveckla ett alternativt samhälle på grundval av avancerad vetenskap och teknik utövade ingen lockelse på 1960-talets radikala ungdomar. Den nya vänstern såg i stället folket eller massorna som historiens främsta produktivkraft och den kinesiska kulturrevolutionens förmenta antibyråkratism och masslinje utövade en enorm dragningskraft på radikaler världen över.
Ett tidstypiskt exempel på att också borgerliga intellektuella lät sig ryckas med av den idealiserade bilden av de socialistiska diktaturerna i tredje världen är Dagens Nyheters dåvarande chefredaktör Olof Lagercrantz. Han besökte Kina 1971 och återvände med en serie entusiastiska artiklar om maoismen och kulturrevolutionen. Det numer klassiska exemplet på en djupt förljugen bild av Kina utgör emellertid Jan Myrdals Rapport från en kinesisk by (1963) som beskriver livet i en kinesisk folkkommun. I framställningen nämns inte med ett ord att kineserna vid samma tid hade drabbats av en katastrofal hungersnöd, som skördade närmare 40 miljoner liv och som var en direkt följd av den kollektiviseringspolitik som hyllas i Myrdals bok. Den engelske journalisten Jasper Becker har skrivit en inträngande studie av denna katastrof i boken Hungry Ghosts. China´s Secret Famine (1996).
Perspektivet på socialismen försköts gradvis under dessa år. Från att ha uppfattats som en teori för de fattigas materiella frigörelse blev socialismen i nyvänsterns tappning till en ideologi för nationell befrielse. Solidariteten flyttades successivt från den inhemska arbetarklassen - som helt ignorerade nyvänsterns uppskruvade klasskampsretorik och därför ansågs mutad av "imperialismens extraprofiter" - till frigörelsekampen i den tredje världen. Fastän nyvänstern hade sina rötter i freds- och antikärnvapenrörelserna kom den snabbt att idealisera det "revolutionära våldet" och "befrielsekriget" som sättet att frigöra massorna i utvecklingsländerna.
Gerillakämpar som Fidel Castro, Che Guevara och Ho Chi Minh blev till romantiska hjältefigurer för en hel generation av vänsterradikaler i väst. Ett värre och långt mer komprometterande exempel på denna fascination inför våldet var nyvänsterns närmast unisona stöd till en av den moderna historiens mest bisarra terrorrörelser, nämligen de röda khmererna i Kambodja. Precis som kommunistpartierna på sin tid bestridit Stalins utrensningar förnekade vänstern khmerernas massmord på det egna folket. Även socialdemokratiska intellektuella entusiasmerades av det massmord de röda khmererna genomförde i antiimperialismens och den sociala revolutionens namn.
Författaren P O Enquist skrev i Expressen den 15 maj 1975: "Men folket reste sig, gjorde sig fritt, kastade ut inkräktarna, fann att dess fina stad måste återställas. Då utrymde man huset, och började städa upp. Man började skura golv och väggar, eftersom människor inte skulle leva i förnedring här, utan i fred och med vänlighet. I väst flödar då krokodiltårarna. Horhuset utrymt, städning pågår. Över detta kan bara hallickar känna sorg. Dock lär oss allt detta att kampen inte är ett historiskt monument, ett livlöst minnesmärke; den pågår".
I takt med att socialismens centrum flyttades till tredje världen skedde också en annan och mer djupgående perspektivförskjutning inom vänstern. Där kapitalismen tidigare hade kritiserats för sin ineffektivitet och sina materiella brister och för att utarma arbetarklassen, angreps den nu för sin osedvanliga produktivitet och sitt överflöd. Kapitalismens tillväxt ansågs fortfarande vara ett problem, men inte för att den resulterade i underkonsumtion utan i överproduktion, inte för att dess tekniska nivå var för låg utan därför att den uppfattades som alltför hög. Det moderna samhället framstod inte längre som ett löfte om frihet och jämlikhet, utan som en fara för mänsklighetens överlevnad. Utveckling och framsteg påstods hota genuina värden, förstöra naturen och hindra människans möjligheter att leva ett autentiskt liv. Den utvecklade kapitalismen i väst i beskrevs som både kontraproduktiv och destruktiv.
Denna fullständiga omsvängning i synen på det moderna samhället går hand i hand med ett filosofiskt paradigmskifte inom vänstern. Under 1980-talet slog den postmodernistiska föreställningen igenom på bred front; marxismen trängdes åt sidan för en teoribildning som var ett frontalt angrepp på den västerländska upplysningsidén och rationalismen. Förnuftet och de stora berättelserna förklarades vara döda och själva sanningsbegreppet ansågs ha spelat ut sin roll. De kollektiva projekten hade avlösts av fragmentiserade och individuella texter eller program. 1980-talets postmodernism skall ses mot bakgrund av att drömmen om ett socialistiskt samhälle stegvis hade sjunkit samman. När den vänsterextreme filosofen Michel Foucault tappade tron på att förnuftet och historien stod på socialismens sida förklarade han förnuftet som sådant för dött.
När hoppet om ett revolutionärt maktövertagande var ute hävdade han att problemet var makten som sådan. Att förnuftet och sanningen visat sig stå på den västliga kapitalismens sida i uppgörelsen med kommunismen var för Foucault och hans gelikar en mer outhärdlig tanke, än att förnuftet och det proletära subjektet för evigt hade gått under. Genom att förneka förnuftet i sig och förkasta makten som sådan bestred han att vetenskapen och demokratin under kapitalismen överhuvud förmådde åstadkomma förbättringar för medborgarna. Det är riktigt att delar av nyvänstern avvisade postmodernismen, men dess idéer fick likväl ett exceptionellt inflytande, inte minst bland yngre radikala forskare och studenter vid universiteten i västvärlden.
De ideologiska positionsförflyttningar jag här beskrivit - avståndstagandet från moderniteten och kritiken av rationalismen - accentuerades av att kommunismen i Östeuropa och Sovjetunionen åren 1989-91 kollapsade. Det var inte bara regimer och stater som föll samman under denna dramatiska period. Det var också en historisk symbol om en alternativ modernitet som gick i graven och det var dessutom en teoretisk tradition byggd på upplysningsfilosofin som kastades på historiens sophög. På ett plan var denna scenförändring ett bakslag för vänstern, men det var samtidigt ett nederlag som var lätt att bära därför att vänstern under lång tid varit på väg bort från allt det den sovjetiska kommunismen representerade. Mer desillusionerande var då att Kina under 1980-talet slagit in på den kapitalistiska vägen och att de heroiserade befrielserörelserna i Afrika och Latinamerika antingen urartat till korrupta regimer som i Zimbabwe eller narkotikaligor som Farc i Colombia. Faktum är att vid 1990-talets början stod den svenska vänstern - liksom den europeiska i stort - utan internationella förebilder för första gången sedan 1917.
Det kan tyckas att denna situation borde ha lett till självrannsakan och nytänkande inom vänstern. För den europeiska socialdemokratins del skedde också en omorientering och anpassning till den nya internationella situationen med dess fokus på demokrati, marknadsekonomi, europeisk integration och mänskliga rättigheter. Bland vänstergrupper och vänsterdebattörer i Sverige däremot lades emellertid det förflutnas misstag rätt och slätt till handlingarna som om de aldrig hade angått dem. Därför blev också 1990-talet, åtminstone dess första hälft, ett interregnum för vänstern. Den pressades av alla nya avslöjanden om kommunismens brott och den splittrades över krigen i ex-Jugoslavien. Samtidigt pågick ett generationsskifte som successivt etablerade en dagordning med nya tyngdpunkter: antiglobalisering, multikulturalism, feminism och avståndstagande från USA och EU.
Dessa olika tendenser kom att sammanfalla i ett nytt och tredje kursskifte efter den 11 september och Bushadministrationens beslut att intervenera i Afghanistan och Irak. I konfrontationen mellan på den ena sidan USA och Europa och på den andra sidan den islamska fundamentalismen såg vänstern en möjlighet att återta förlorad terräng.
För första gången sedan kommunismens fall framträdde en antivästlig och antiliberal kraft med samma ambition som vänstern, nämligen att förgöra den avancerade
kapitalismen, dess institutioner och värden.
Det vore fel att påstå att vänstern omfamnade islamismen ideologiskt. Få eller inga vänsterföreträdare hyllar Irans präster, Saddamregimen och talibanerna som progressiva och emancipatoriska. Men i och med att de uppfattas som motståndare till vänsterns fiender inte bara tolereras de, varje kritik av islamsk fundamentalism stämplas som "islamofobi" och inte bara ensidiga amerikanska aktioner, utan också internationellt beslutade sanktioner som mot Saddams Irak och regimen i Iran betraktas som uttryck för "imperialism" och postkolonial "rasism".
Varje form för motstånd mot "USA-imperialismen", även om det såsom i Irak innebär slumpmässig likvidering av det egna landets civila, betraktas som legitimt och eftersträvansvärt. Vänsterpartiets ungdomsförbund karakteriserar den amerikanska interventionen i Irak med termer som Nürnbergdomstolen använde om de nazistiska övergreppen: "vår tids största förbrytelser och brott mot mänskligheten" och ser de islamistiska terroristerna som legitima motståndare mot dessa "brott". Interventionerna i Irak och Afghanistan betraktas som "rasistiska ockupationer" och den amerikanska administrationen uppfattas som "vår tids terrorister" (Ung Vänsters hemsida 11/9 2007).
Två omständigheter har bidragit till vänsterns moraliska och ideologiska knäfall inför den islamistiska reaktionen mot väst. För det första har det postmoderna avståndstagandet från moderniteten och kritiken av den västliga framstegsidén underlättat vänsterns förståelse för den antimoderna och antisekulära kulturform som islamismen representerar. Utomeuropeisk religiös fundamentalism eller klerikala diktaturer som i Iran är alltså inget som längre stöter bort vänstern.
Tvärtom kan de uppfattas som en del av motståndet mot "rasismen" från väst. För det andra spelar den israelisk-palestinska konflikten en viktig roll. Genom att den religiösa fundamentalismen, som inom exempelvis Hamas och Hizbollah, blivit den dominerande ideologin inom det palestinska motståndet mot Israel har toleransen av den ökat inom vänstern i hela Europa. Stöd till och sympati med de palestinska terrororganisationerna är i dag fullt acceptabla ståndpunkter också i tidningar som Aftonbladet och Dagens Nyheter. Det spelar här uppenbarligen ingen roll att dessa rörelser, liksom den antivästliga och antiliberala islamismen i stort, en gång hade nära förbindelse till den tyska nazismen och att de i dag ingår i en politisk tendens som förnekar Förintelsen och önskar staten Israels utplåning.
Den vänster som föddes under 1800-talet och som fick genomslag och framgång under 1900-talet hade sina rötter i upplysningstänkandets optimistiska framstegstro och livsåskådning. Den trodde djupast sett på att människan kunde göra sig fri från naturens begränsande krafter och bryta sig ut ur de yttre omständigheternas förtryck. Den centrala poängen i denna övertygelse var att människan hade varit slav under övermäktiga samhälleliga krafter men att hon genom kollektivt handlande skulle kunna bli dessa omständigheters herre. I linje med detta tänkande tycktes epokens radikaler kunna skönja ett frihetens och överflödets tillstånd, må vara att både frihet och rikedom upphörde att existera där de tog makten.
Idag finns knappast något av detta kvar i vänsterns filosofi och samhällsåskådning. En sak är att vänstern inte lärt av sina övergrepp; att den till och med förnekar sitt förflutna genom att ignorera det. Värre är att den avsvurit sig sin rationalistiska och framstegsvänliga övertygelse och i stället närmat sig en av de mest reaktionära och hatfyllda rörelserna i modern historia - den islamska fundamentalismen med dess djupt antivästliga och antiliberala ambitioner. Denna ideologiska och politiska förfallsprocess är i grunden ett demokratiskt problem. Varje pluralistisk offentlighet har nämligen behov av en kritisk och rationell vänster som kan utmana och balansera liberala och konservativa idéer och krafter. Med sitt cyniska makt- och våldsevangelium ansluter sig i stället dagens svenska vänster till vår tids bakåtsträvanden och sönderbrytande krafter.
LENNART BERNTSON
LB är fd vpk:are!
Att invadera andra länder...
För rätt så många år sedan satt jag som styrelsemedlem i tidningen FiB-Kulturfront!
Avgick frivilligt efter motsatta uppfattningar om vad som hade hänt i Kambodja under Pol Pot.En annan faktor för att avgå var motsättningar om det var rätt av Vietnam att gå in i Kambodja och befria detta stackars folk från en massmördarregim! Jag hade tidigare förfäktat att det var rätt av Tanzania att gå in i Uganda för att avskaffa diktatorn Idi Amin och hans skräckvälde.
De "rätttänkande" ser faran i övergrepp från starka stater att utnyttja möjligheten att tex så som USA många gånger i historien gå in för egen vinnings skull i andra länder. (Irak och oljan tex)
Sovjet-Unionen tillämpade samma invasionsrätt under många år.(-56 Ungern-68 Prag osv)
Nu har vi tyvärr ett FN där det sitter stater som aldrig kommer att gå med på att FN kan utföra sina rättmätiga uppdrag, de har vetorätt!
Nästa massmord som nu pågår är i Burma där det sitter en militärdiktatur stödd på Kinas bajonetter. Hela världens folk ser inför öppen ridå hur denna regim medverkar till massmord på sin svältande befolkning. FN kommer inte in med mat ens och den mat som har kommit in beslagtar militären för egna syften.
Ett starkt enat FN skulle kunna ta beslut att man med våld går in i Burma för att hjälpa detta plågade folk.
Jag pläderar alltså återigen för att man bryter den sk folkrätten.
fredag, maj 09, 2008
Dårarnas paradis!
Så trött jag blir av alla fanatiker som finns på jorden. De strider för "den stora saken" säger de men menar egentligen makt och pengar.
Jihad ska det vara men blir bara simpelt mördande. Muslimsk politik är svårsmält för oss med andra synsätt på liv och död.
Martyrdöden som de snackar om är bara ett sätt att locka unga i fördärvet. Ledarna sitter där de sitter och smider sina planer medan de utnyttjar de unga till att offra sig. Lenin hade ett uttryck för såna unga. Han var rå och kallade dem "nyttiga idioter"!
Detta uttryck säger allt, det behövs inga ingående förklaringar.
Överallt i världen har såna aktioner bara inneburit att en ny elit har tagit sig fram på folkets bekostnad. De berikar sig vare sig de kallar sig kommunister eller muslimer eller demokrater !
Den nya överklassen växer fram med samma vanor som den gamla överklassen.Se bara på Putin och hans gäng i Moskva.
Nolltolerans ska råda!
Tingsrätten tycker INTE att knarkaren har "gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande".
Varje dag läser man hur tingsrätter på olika orter nästan viftar bort brott. Allvarliga brott där människor dödas på olika sätt.
I dagarna så frikändes mannen nere i Blekinge för att han ansågs som .......ja vad då, vad hade han gjort och med vilken rätt. Jag förstår att han och hans familj var pressad, polisen och samhället svek denna familj gravt. Trots detta så kan det inte vara rätt att döda en slyngel i tonåren. Någon form av straff måste dömas ut i preventivt syfte.
Vad gäller narkomanen som körde ihjäl två så fick han lite över ett års fängelse men märk väl att det mesta av det straffet utdömdes pga av andra brott.
Samma sak hände i Stockholm där de unga killar som sparkade Riccardo fick sina straff sänkta till max ett år på "uppfostringsanstalt"!
Det har blivit "billigt" att döda på vissa sätt ! Att döda så som Anders E har gjort
kostar betydligt mer, säkert livstid med all rätt!
Att köra rattfull och döda fem personer så som en långtradarchaffis åstadkom kostade fyra och ett halv år , alltså inte ens ett år per liv!
Det vidriga är att ibland kan domens längd helt bero på var i landet man döms.
Domsluten kan se helt olika ut beroende på var man bor, detta kan inte vara rimligt!
För närvarande råder det kris på landets åklagarmyndigheter, de har ej fått den ekonomi som behövs för alla nya mål .Regeringen har höjt anslagen till polisen och domstolarna med följd att antalet beivrade brott har ökat. Utan åklagare kan inte något göras och brottslingar går fria.
Vi har en Justitieminister , Beatrice Ask, som nog inte klarar av sitt jobb eller är det finansen som sätter stopp för ökade anslag till åklagarna?
Vi är många som är besvikna på särskilt moderaternas omläggning av sin politik till en slags sossepolitik.
Finns det förresten någon försvarsminister i regeringen .Finns det något försvar kvar? Finns det någon som överhuvudtaget minns 1900-talets krig i Europa eller hotbilden från Ryssland?
Det pågår ett kollektivt hjärnsläpp inom samtliga partier ,riksdagen, domstolarna,militären.......
onsdag, maj 07, 2008
En liten baby!
Det känns alltid lika gott att få ett fint leende från ett litet barn.Izabelle ler så fint på bilden från idag den 7 maj!
Christian syns på en bild från våren 1976 och han är far till Izabelle, lite allvarligare på denna bild.
Jag kommer ihåg honom när han skrattade så han kiknade, det var när jag badade honom och kastade en tvättsvamp på honom så att vattnet stänkte. Oj ,han älskade detta!
När jag ser mina barnbarn så väcks hela tiden mina tankar på mina egna barn när de var små.
Alice är över 40 men jag minns fullkomligt glasklart hur hennes födsel var och hur hon såg ut när hon låg där i famnen på min hustru. Huvudet var långsmalt eftersom allt hade gått så fort. Sånt rättar till sig på ca en vecka så det är inget farligt.
Jag minns alla mina barns första timmar med en oerhörd skärpa och lite saknad som vanligt.
Känner mig oerhört tacksam över att ha fått förmånen att vara med och uppleva dessa livets pärlor.
Att åka buss!
På resan till Gävle så så gick föraren runt och talade om för alla att lagen numera är tvingande vad gäller bälten. Om man inte satte på sig bältet så var man utsatt för stora risker plus att om det blev kontroll så blev det böter, stora böter.
De flesta satte på sig bältet men det fanns ett par som faktiskt inte visste hur man gjorde . Den vänlige föraren hjälpte då dessa att få bältet på sig . Mycket bra av honom.
På hemvägen så sa inte föraren något föränn efter ca 5 minuters färd. Han påpekade då att det fanns bälten för vår säkerhet men inget annat sas. Många gav sjutton i att sätta på sig bältet, gammal som ung!
Då ställer jag frågan: "Måste det till tvång och kontroll eller mild övertalning så som den förste föraren visade prov på för att folk ska sätta på sig bältet?"
Ska verkligen vuxna vara så omdömeslösa som dessa på hemfärden var?
Det här ger lite insikt om varför ungdomen inte sköter sig idag, de har nog väldigt ofta brist på föredömen att rätta sig efter.
Barn måste fostras för att kunna fungera i vårt samhälle, brister det redan från början så kan det bara gå galet!
måndag, maj 05, 2008
Wubi- Ubuntu som folder på Windows Microsoft
Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users that can bring you to the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other Windows application, in a simple and safe way. Are you curious about Linux and Ubuntu? Trying them out has never been easier!
Download Now
Wubi is Simple
No need to burn a CD. Just run the installer, enter a password for the new account, and click "Install", go grab a coffee, and when you are back, Ubuntu will be ready for you.
Wubi is Safe
You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application. Wubi is spyware and malware free, and being open source, anyone can verify that.
Wubi is Discrete
Wubi keeps most of the files in one folder, and if you do not like it, you can simply uninstall it as any other application.
Wubi is Free
Wubi and Ubuntu cost absolutely nothing (free as in beer), but yet provide a state of the art, fully functional, operating system that does not require any activation and does not impose any restriction on its use (free as in freedom).
heron
Reviews and Blogs
zdnet icon ZDNet "The Wubi installer is as simple as it can be."
arstechnica icon Ars Technica "The installer is trivially easy to use and works just like a regular Windows installation program."
infoworld icon InfoWorld "Installation itself may be Hardy Heron's biggest revelation. This release offers a new, optional installation utility called Wubi, which promises to lower the barrier to entry considerably."
rss Wubi blogosphere
Requirements
Memory 256 MB memory
Harddisk Space 5 GB harddisk space
Operating System Windows 98, 2000, XP, Vista