tisdag, februari 07, 2017

Pensionärer kan visst lära nytt!

Pensionärer har ibland en viss förmåga att vara negativa till allt nytt som växer fram genom den naturliga utvecklingen av teknik.
Rädsla vill jag hellre kalla det.
Om man är rädd för något så blir det naturligtvis också mycket svårare att lära sig "det farliga"!
Visst kan det ta lite längre tid att lära nytt men det hänger ofta samman med vad man har gjort i sitt tidigare liv. Har man aldrig tex läst mycket så blir det genast svårare att läsa sig till nya kunskaper och få dem att sitta kvar.
Jag uppmanade alltid mina pensionärselever att ha en anteckningsbok där de skrev ner det viktigaste om internet, datorn  m.m.
Det visade sig alltid att de som skrev ner viktiga uppgifter också klarade sig mycket bättre.
När man är äldre kan det faktiskt vara svårt att lita helt på sitt minne. Acceptera detta så blir allting genast lättare.
Kursverksamhet finns för pensionärer över hela fältet men kostar tyvärr en slant. Men det lönar sig att gå på kurs!

När jag ser kursplanen här i Stockholm så är den ju omfattande. Själv kan jag ju säga att jag kan, utan att vara skrytsam, allt detta. Oj, vad pengar jag har sparat!! Och som vanligt, klicka på bilden så blir den stor och läsbar. OCH bekämpa rädslan för det nya!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate