tisdag, januari 10, 2017

Frågan är ställd! " Tänk om övriga Sverige blir som Malmö"?

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vem-ska-betala-om-sverige-blir-som-malmo/

En seriös debatt blir som vanligt hånad av olika "kändisar" .Gnällspikar, osakligt m.m. sägs det.
Men mina 26 år i Malmö och därav åtskilliga år i Rosengård fick mig också att ställa frågor om Sveriges utveckling när jag flyttade från Malmö 2004!
När jag såg Tom Alandhs dokumentär http://www.svt.se/kultur/film/ny-dokumentar-tom-alandh-om-sin-egen-uppvaxt  så tänkte jag återigen på den förvandling Sverige har genomgått.
Malmö med sin dragkraft pga av släktingars boende skapade en stad där jobben fattas. En skola som har stora svårigheter osv, ja, den som vill ta reda på fakta om staden behöver ju bara fundera på det miljardstöd staden har haft varje år sedan början på 80-talet! Utan detta stöd så hade Malmö varit i konkurs för länge sedan.
Nu ser vi genom åren samma symptom på många andra platser. Gävle tex hankar sig fram på stora statsunderstöd vilka försvinner inom några år. Hur ska de då klara sin ekonomi?
Alla dessa hurtignissar vilka aldrig kan se hur utvecklingen hela tiden försämras på många orter , de pladdrar på som om inget har hänt . När inte statsapparaten till slut förmår att betala alla dessa stora kostnader och när man inte kan dra ner mer på försvaret, ja, vad återstår då?

Det är hur lätt som helst att jämföra städerna mellan 1955 fram till nutid så ser man ju alla dess förorter med sitt nuvarande elände till skillnad mot hur det var tidigare. Hur många skjutmord utfördes i Malmö tex 1955?

För hög invandring har skapat en politik som inte är hållbar. Jag vänder mig inte emot att vi ska ta hit folk som har det svårt men man måste också kunna diskutera mängden som vi kan klara av. Skolor, bostäder, jobb etc. alltså de klassiska frågorna.

Att vänstern plus en del vänsterliberaler inte förmår att ens diskutera orsak och verkan är ju förödande för den svenska debatten. Kunskaperna och forskningen har ju blivit så politiserad så man tror ibland att DDR har uppstått igen!

Nå, vill vi ha det som i Malmö överallt i vårt land?


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate