lördag, september 17, 2016

Kent går nu in på sista varvet!

Om en vecka börjar Kents slutturné runt om i Sverige med avslutning på Tele2 arenan i Stockholm. En makalös framgång från en trevande början i Eskilstuna på 90-talet. Spelningar ute på gamla Balstahemmet där jag mest minns alla vårdfall som låg där innan det blev ett hus för kultur. Jag bodde ju i Torshälla fram till 1978 och minns och var med i en stad som då bejakade kultur med musiken . Men , och det ska vi komma ihåg att detta skedde i motvind mot stadens politiker, vi fick ordna det mesta själv. Dåvarande Oktoberhandeln sålde skivorna som andra affärer inte sålde. Vi fanns med på de musikfester som ordnades där vi sålde allt från skivor till pamfletter. Stadens "garageband" blev fler och fler.  Ur detta vill jag påstå att Kent föddes! Det fanns en musikkultur som de kunde ta till sig som unga grabbar.
Vi är många som faktiskt "sörjer" att de lägger ner men samtidigt så är ju allting på detta sätt, livet kommer och livet går.
De efterlämnar en musikskatt som är fantastisk. Vi är många som kommer att minnas olika spelningar i resten av våra liv. Kent har haft förmågan som få andra band att komma rakt in i själen på så många. Omvittnat är också hur unga människor har fått en sk aha-upplevelse i sina liv, ja, rent av kunnat förstå sin egna liv efter att ha lyssnat på Kent!
Jag vill slutligen ge dessa idag mogna män ett stort tack för att även jag som är 74 år har kunnat få följa med på den här resan! Är er evigt tacksam!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate