lördag, september 17, 2016

Ett besök i affären ger tankar om samhället!

När jag står vid kassan så har jag en ung kvinna framför mig.Hon talar i mobilen hela tiden under besöket. Men så ser jag en sak , hon tar upp sin sista vara en läsk, tittar på den men gömmer den sedan bakom en rulle med plastpåsar.
Jag tar helt sonika upp den och ställer frågan ."du glömde den här"!
Nej, säger hon , jag vill inte ha den. "Då tycker jag att du ska lämna den till kassan" säger jag och gör så.
Hennes blickar hade kunnat mörda mig men kassörskans glada ögon säger mig vad hon tänkte.
Talar så med en anställd på affären vilken berättar att undanstoppade varor har ökat markant genom åren. De har varje dag en förfärlig mängd att ta reda på och dessvärre så hittar de frysvaror bland övriga hyllor också. Det kan vara dyra fiskpaket osv vilket det bara är att slänga. Svinnet betalas med högre priser så vi skötsamma får betala kalaset.
Jag kommer osökt in på tankar om färgklotter, sopor i naturen, fimpar, uppkäftiga unga, dåliga skolresultat m.m.
Under en period på 50 år har allt sådant dåligt tilltagit och jag har ju bara för ett tag sedan sett hur ett par småbarnsföräldrar lät barnen kasta glasspapper på golvet i centralstationen och allt fullbordades med att fadern också droppade papper på golvet. Papperskorgen fanns några meter borta.
Ett sådant handlingssätt är ju förklaringen till allt sådant som sedan händer med deras barn.
Minns en liten romsk kille som sa till min son att man får ta grejor på varuhuset, hans mamma gjorde ju så.
I skolans värld tillåter många lärare att man har mössor på sig under lektionerna, det kan ju tyckas vara en skitsak. MEN detta tillhör också det mest elementära man fick lära sig för 50 år sedan, ta av mössan i de rum du inträder i.
Men i dessa tider med muslimska flickor och deras hucklen så finns det väl inte en lärare som ens kommer på tanken att säga till sina elever att man tar av sig huvudbonaden!

Min vän Boris Benulic skrev idag en intressant artikel på Facebook där han i sak påpekar att några stekta sparvar minsann inte flyger in i munnen på skolelever och andra som vill utbilda sig. Hårt arbete och ett pluggande av årtal, historia, ja allt som står i läroböcker måste nötas in.
På samma sätt måste föräldrar nöta in i sina barn hur man uppför sig i ett samhälle. Men om de som nu är föräldrar  inte har fått lära sig grundläggande regler tex att inte skräpa ner , hur ska då deras barn bli?
Att vuxna droppar varor i stora mängder  är ytterligare ett sjukdomstecken i vårt samhälle där politiken redan för många år sedan gick fel i många korridorer.
Vänstern på min tid har också stor skuld med sitt prat om "elevmakt" i skolorna.
Makten ska naturligtvis ligga hos skolledningen och ingen annan.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate