måndag, juli 11, 2016

Vanmakt?

Sitter och läser Ledarsidorna och Chris Forsne: http://ledarsidorna.se/2016/07/chris-forsne-det-vanmaktiga-folket/ 
Kommer då att tänka på en episod i mitt liv. Jag arbetade i början på 2000-talet på ett härbärge i Malmö, Celsiusgården vid Industrigatan.
För att göra historien kort så var det så här.- En boende krossade fönster hos oss , polisen tog honom-släppte honom omgående. Han kom tillbaka och fortsatte med sitt krossande. Repris: polisen kom -släppte honom och han kom tillbaka och lyckades krossa rutor  för 35.000 kronor.
Rättegången fällde honom och dömde till tre månaders fängelse samt betalning av skadorna. Han överklagade och tyvärr så var jag inkallad som vittne över vad som hänt tidigare på denna morgon. Den tilltalade klagar och säger att jag ljuger. När rätten frågar om jag vill ha ersättning för att jag inställt mig så vill jag ha 500 kronor därför att jag har fått stiga upp på min lediga dag .Jobbar bara nätter så min lediga dag är värdefull.Avslås.
"Du har inte förlorat någon förtjänst"!
Den anklagade slipper sitt straff och skadeståndsanspråket  eftersom han har skrivit in sig hos Narconon i Eslöv.  https://sv.wikipedia.org/wiki/Narconon

När jag senare på året ser mannen , närmare bestämt på julaftonskvällen, så går han fram till mig och spottar mig i ansiktet!
Jag kan inte efter denna upplevelse av vårt sk rättsväsende ha någon större tilltro för detta!
Efter de år som gått så har inte rättsväsendet blivit lättare att förstå sig på lika lite som förståelsen för dagens politiker.
Bara en sak till som är obegriplig är att datainspektionen överhuvudtaget får lägga sig i samt stoppa övervakningskameror!
Det skjuts snart sagt varje dag någonstans i vårt land och vi har massor med ouppklarade mord i många städer men att ha övervakning går ej!
Man värnar om de kriminella istället för att välja säkerhet för oss andra!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate