fredag, maj 20, 2016

Ytterligare en epok är över!

I början på femtiotalet köpte vi en skivspelare och första skivan var med Louis Armstrong, "Mack the knife"! (78 v/m)
Strax därefter började utförsäljningen av 78 varvs skivorna därför att från USA kom då EP (45 v) och LP (33 v)!
Det var en fullkomlig revolution att kunna få låtar som var längre än tre minuter!
På 80-talet kom så CD och DVD och de första fick jag från direktimport från USA. CD-spelaren var mycket dyr kan tilläggas!

Sedan i mitten på nittiotalet kom så mp3 och en sida på nätet som hette Mp3.com där man kunde lyssna eller ta ner till disken .Kul trots att det kunde ta ibland 15 minuter för en låt.
Piraterna började dyka upp med sina geniala lösningar med sk fildelning. En ny revolution föddes därmed!
Skivbolagen gjorde allt för att hindra denna tekniska utveckling med hjälp av lagar och polis. Där satt gamla gubbar och bestämde och de begrep inte ett smack av den nya tekniken. På samma sätt var det med radio, telefonen osv.
Kungl. Televerket fördröjde utvecklingen med många år och tjänade massor med pengar på att tvinga på folk riktnummerområden. De stal helt enkelt folks pengar.
Alla dessa tjuvar kallade sedan IT-killarna för kriminella bara därför att de uppfann bättre teknik. Jan Stenbeck ansågs som skum också när hans moderna teletrafik föddes och han motarbetades av snart sagt alla instanser.

IDAG har jag insett att jag återigen får vara med om ett totalt skifte.
När jag glad i hågen stegade in på Åhlén för att köpa min cd med Kent så fick jag veta att de har lagt ner cd-försäljningen på sina varuhus.
I Farsta center finns ingen idag som säljer CD!

Bengans på  Drottninggatan är snart ensamma i Stockholm om att sälja fysiska skivor, både LP och CD!

Nåja, skam den som ger sig , jag åker förbi Bengans idag innan jag åker vidare!
Kents nya köpte jag via Google redan tidigare för 85 kronor och dessa filer kan man sedan även plocka ner till sina datorer!
Spotify är ju också alldeles utmärkt att använda för att lyssna på sin musik.
De ska ha en eloge för att de har utvecklat det gamla fildelningssystemet till ett närmast fulländat musikunderverk!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate