lördag, maj 28, 2016

Fattig mamma?

Jag råkade komma in på en grej Joakim Lamotte hade skrivit här på Facebook om ett besök hos sin mamma.
 Ingen mat i kylskåpet pga av att hon hade varit hos tandläkaren och betalat den räkningen. 
En mycket delad tråd där många är arga och vräker ur sig.Mamman har dålig pension vid 64 års ålder eftersom hon tydligen aldrig arbetat full tid i sitt liv?
 Men ingen ställer frågan om hon har sökt om "bostadsbidrag" vilket man har rätt till när man har låg pension
Min mamma hade aldrig arbetat i sitt liv och fick hela hyran betald genom staten.Fick på så sätt en dräglig pension vilken inte skilde sig särskilt mycket mot min egen trots att jag jobbat i 44 år. Hon svalt aldrig så som Lamotte antyder att hans mamma gör.Själv har jag också bidrag till min hyra så var och en förstår att min pension är inte särskilt hög. 

För att leva drägligt så ska man inte röka och dricka eller köpa nötkött, det får ofta bli god gröt som alla mår bra av. 
Tyvärr så är det oerhört många pensionärer vilka inte av någon anledning söker bostadsbidraget trots att de har rätt till detta bidrag. Det kan röra sig om tusentals kronor i månaden de går miste om!
Man kan ju undra vad det är med dessa släktingar som inte hjälper till och även pensionären själv varför de inte söker? Såg någon uppgift om att det är flera hundratusen pensionärer som aldrig söker ens? När det gäller kostnader på apotek eller tandläkare kan man dela upp kostnaden så att man inte behöver "bli pank" ? Varför herr Lamotte inte har hjälpt sin mor med sånt är för mig en gåta? Han kanske till och med kunde fylla på hennes tomma kylskåp?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate