söndag, april 17, 2016

Jag är rädd för illasinnade bakterier, är inte du det också?

Det är svårt idag att ta till sig allt som uppdagas i vår värld, det kommer en aldrig sinande ström av nyheter. Jag hade lite hum om att vissa resistenta bakterier led till svår sjukdom och även döden men när jag hörde det här programmet så inser jag att resor till Kina och Thailand kan leda till mycket allvarliga sjukdomar.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/705634?programid=412

Nu när du har lyssnat på det här inslaget så borde du liksom jag reagera starkt på hur det fungerar med djuruppfödningen och hygienen i många länder.
Mannen i inslaget som blev allvarligt sjuk hade varit som turist i Thailand.
(För övrigt kan man fundera över varför så många svenskar gillar att resa och stödja diktaturer, Thailand är en militärdiktatur)

Jag har en vän i Malmö som ådrog sig bakterier och hans liv gick att rädda men det tog nio månader på sjukhus innan han kunde åka hem.
Ibland kan dessa bakterier slå till så hårt att man på några dygn avlider.
Människans snikenhet efter pengar är främsta orsaken till att djuruppfödare ger sina djur antibiotika. Växa fort , snabbt till slakt och billigare priser till oss konsumenter. Så ser det ut lite förenklat.
Personligen har jag av flera skäl beslutat mig för att inte resa till länder där det råder diktatur, flygresan är lång och skitar ner luften, farliga bakterier och för varmt!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate