fredag, november 06, 2015

Kina uppfyller Orwells värsta framtid!

http://www.svd.se/kinesiska-staten-satter-betyg-i-palitlighet

Ola Wong har som få kunskaper om Kina och dess utveckling och stormakten i öster "uppfostrar" folket ytterligare ett snäpp.

Men det här är inget nytt i kommunismens historia, även socialdemokratin hade sina "uppfostrare"  främst på 30-talet. Paret Myrdal blev ju kända över hela världen med sina teorier om barn, sonen Jan blev ju utsatt för rena exprimentet från dem.

När jag var med i det Maoistiska SKP så märkte jag samma tendenser där, man ville ha koll på sina medlemmar. Om man umgicks med gamla vänner som inte var av samma åsikter som skp så fick man påstötning om olämpligheten i att umgås. Däremot om man umgicks med sk partilösa som kanske  kunnas vinnas för partiet så var det ok.
Partiet la sig i hur man bodde och med mild övertalning försökte man att få de som hade villa (jag) att flytta till hyreslägenhet. Man skulle bli en vanlig "Svensson" och bidra med sina krafter till hyreskampen inom hyresgästföreningen. Att man i många orter bodde i hemmasnickrade villor mer än i hyreshus  såg inte dessa partiets ordningsmän.
Att bli påverkad med milt tvång att byta yrke var också vanligt så på en fabrik kunde man ha arbetare som var högskoleutbildade. Arbetskamraterna reagerade ofta på detta och ansåg att det var fel att kasta bort sin utbildning på det sättet.
Ofta orkade inte dessa "studenter" mer än några år innan de gav upp på jobbet och partiet.
Själv gick jag från ett tjänstemannayrke på laboratoriet ut i stålverket de sista fem åren på Gränges Nyby.
Något privatliv skilt från partiet fanns inte och jösses om det kom något grus i maskineriet. När min hustru var på partiuppdrag till Kina under några veckor strax innan jul så kom en kvinna som var gift med vår distriktsordförande hem till mig för att baka bröd innan hustrun kom hem. Hon hade deras nyfödda  son med sig till glädje för mina två flickor.
Vi delade sovrum eftersom det var det enda som fungerade rent praktiskt.
Nå, när det här efter jul blev känt av någon orsak som jag inte ens idag vet något om så blev det ett enormt liv i partiavdelningens ledning.
Extra möte inkallat där jag fick stå till svars för vad vi gjort och inte gjort i sovrummet! Jag vägrade naturligtvis att överhuvudtaget ta denna diskussion så det blev ett malande från de olika styrelsemedlemmarna. Stalin ande svävade över oss hela den kvällen!

Fruktansvärt att genomlida och detta minne släpper inte mig. Min hustru sa aldrig något och ställde aldrig några frågor. För övrigt var vårt äktenskap dött redan då och det fick inte förekomma inom partiet så vi hade en styrelsemedlem hemma hos oss en gång i veckan i ett års tid för att "medla" mellan oss.
Sedan när vi skilt oss och jag flyttade till Visby så hade partiet som kutym att ge "betyg" på samma sätt som kineserna hade gjort sedan 1949. Ett betyg som jag aldrig fick se. När det skulle läsas upp på partimötet i Visby så sa styrelsen där att de inte skulle göra detta. De brände brevet utan att jag fick kunskap över vad som påstods där från Eskilstuna-SKP.
När jag talade med de som läst brevet så sa de att det inte gick att ta på allvar, det var en skymf mot mig.
Men jag förstod att innehållet bla. handlade om dec. 73 och den partimedlem som bodde hos mig ett par dagar.
För att göra den här historien kort så blev det omfattande utrensningar inom partiet undan för undan. Ingen litade på någon tillslut och de som satt vid makten utmålade andra som "fiender"!
Ett dåligt klimat uppstod och ingen sörjde heller detta parti när vi la ner det och förklarade att ML-ideologin ledde fel. Kommunismen leder till förtryck och nya härskare tar de gamlas plats hävdade vi.

Nå, alla sådana partier i hela världen har varit behäftade med detta  odemokratiska otyg men till all lycka så leder det också till dessa systems fall förr eller senare.
Jag är i alla fall vaccinerad mot dessa totalitära läror hur de än uppträder och i vilken skepnad än de visar sig.
Tänk kritiskt, tänk själv!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marxism%E2%80%93leninism

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate