tisdag, september 01, 2015

Släkthistoria?

Jag har några gånger skrivit om släkten Hogrelius i USA där jag stött på namnet Anna Hogrelius. Idag via en släktforskarsida så fick jag en uppgift på att min farfars bror Gustav skulle vara far till en flicka just med namnet Anna. Men det är inte den Anna vars gravsten finns att hitta på internet, Gustav var född 1868 och Anna är född 1871 i USA! Med andra ord så finns det inga släktförbindelser alls utan Anna måste komma från den Svensk-Finska släkten Hogrelius vilken fanns både i Finland och i Stockholm på 1700-talet!

Jag har funnit en del andra gravstenar i USA och där finns namnet Donald Hogrelius vilken jag ej heller kan knyta till vår släkt. Däremot är de andra gravarna släktingar till mig.
 Thomas , även kallad The Swede har jag talat med i telefon samt vi mailade när han levde. Han var son till Gustav Hogrelius vilken var född i Okome i Halland.
 Ruth och Donald Hogrelius vet jag ingenting om!


Raymond var också son till Gustav!


Fredrik Högrelius som i alla dokument i USA kallas Fred Hogrelius finns det lite uppgifter om numera.

Birth:
Oct. 10, 1873, Sweden
Death:
1952
Lamoille
Elko County
Nevada, USA

Frederick/Frederik/Fred E. (Elias) Hogrelius/Hoggrelius (various versions of his given and surnames are shown on official documents).
-He is shown on Swedish immigration documents as departing from Goteborg, Sweden on 20 June, 1890 with a destination of New York.
-He is shown on U.S. WWI draft documents listing his nearest relative as Clara A. Hogrelius, living @ San Fransisco, California.
-He is shown on a 1920 US census as living @ South Fork, Nevada and also in 1930 as living @ Lamoille, Nevada. On both documents he is listed as single/not married.

Fred E. Hogrelius is buried on private property that was probably owned by him in 1952 when he died. At the time of burial the locality would probably have been known as Lamoille because the specific name of Spring Creek was not generally used until around 1970. The exact location of the grave/headstone is up on a small hill @ 449 Spring Creek Pkwy, Spring Creek, Nevada. The grave is not so commonly known to anyone but the owners of the property on which it is located.

Burial:
Fred E. Hogrelius Gravesite
Spring Creek
Elko County
Nevada, USA
Plot: Up on a hill @ 449 Spring Creek Pkwy.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<