onsdag, september 16, 2015

Dement?

Ser i tidningarna att skådespelaren Tomas Pontén har avlidit 69 år ung. Han led sedan många år av demens och kunde inte göra i stort sett någonting.Inte tala och inte klara sig själv utan tillbringade de sista åren på vårdhem.
Jag har sett så många med denna sjukdom inom de yrken jag haft inom vården. Det är så tragiskt för alla parter. Vissa patienter minns jag så klart än idag, tex Anna som inte ens hittade till sin säng. Kunde inte tala sammanhängande och hennes blick utstrålade förtvivlan. Men, sa man åt henne att sjunga en psalm så fungerade hennes minne fortfarande och hon sjöng för oss så vackert.
En annan patient minns jag så väl, hon var nyss fyllda 100 år och lekte med dockor. Hennes ögon strålade  när hon tog dockan i sina armar. Men hon kunde inte heller tala eller meddela sig med andra.
Värst var det för tonårsdöttrarna till en pappa som var 55 år. Han bröts ner på ca ett halvår och kände inte igen sina anförvanter, döttrarna   grät och grät och orkade till slut inte komma och hälsa på honom när han blev sängliggande  som en baby.
Andra karlar blev mycket aggressiva och varje gång de skulle lägga sig blev en kamp där man ibland  behövde vara 3-4 personal för att klara av det hela. I sin förvirrade värld av kaos trodde de nog att de blev överfallna!
För mig och många andra var frågan om avföring det värsta man hade att brottas med. Människor som ligger och äter sin avföring är det inte roligt att ta vara på.Klet överallt och händer fulla med avföring som försöker ta på ens ansikte. Jag hade i många år mardrömmar om detta scenario! Kunde vakna av att jag gallskrek och svetten rann av mig. en yrkesskada som  det aldrig talas om!
Värst var detta kapitel i hemtjänsten där patienterna bodde i egna lägenheter där det var så mycket svårare att göra rent en helt nerkladdad människa. På sjukhuset hade vi utmärkta möjligheter med duschbårar.

Många människor får ett slut på sina liv som är så hemskt att skåda.Jag skulle hellre ta mitt liv än att behöva brytas ner på detta otäcka vis.
Snälla människor , ge mig en spruta så jag dör om jag blir dement!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate