onsdag, september 23, 2015

Återupprepar sig historien?

År 2002 styrdes Sverige av de goda! Då förtidspensionerades jag trots att jag ville utbilda mig inom IT där jag höll på att på egen kraft bli rätt så bra. Skolorna i Malmö var tex i stort behov av IT-personal och jag vet ju att jag hade kunnat gjort en insats där med mina kunskaper som dessutom hade kunnat byggas på.

Men politiken då var ju att ställa folk i kö för pension och under tiden man väntade skulle massor med möten hållas.Ibland kunde det sitta 10 chefer och diskutera "fallet Högrelius"!

 Det är tydligen en återgång till denna form av "underhållning" som nu de rödgröna inför igen.Att gå och vara sjukskriven år ut och år in som de höll på under alla år tidigare med folk ledde bara till passiva människor allt medan cheferna höll möten i all oändlighet.
 Man skapade dessa chefers jobb och höll igång hela cirkusen med en åskådare, den sjukskrivna. Hur kan vettiga människor svälja denna politik EN GÅNG TILL?

En sak som jag funderar på och det är alla dessa vallöften som sviks och hur detta inverkar på väljarna ? Allra helst MP som blir överkörda i de stora frågorna. Vem minns inte kolbiten i Fridolins hand vid valet. Slussen i Stockholm är också ett enda stort svek av MP!

Visst är det bra att unga får hjälp med sina glasögonkostnader men frågan är bara var det hamnar rent eknomiskt? Kollade på regeringens sida och där står att 120 miljoner ska anslås men det säger ingenting om hur litet eller stort bidraget blir till den enskilda.
Erfarenheten säger mig att i slutänden blir det nog inte så mycket för den enskilda. Det är samma system för oss pensionärer, de ger med ena handen men tar med den andra. Lite höjning av pensionen men sänkning av bostadsbidraget!
De med hemtjänst får upp till 2500 kr mer om året i avgift.

Har man använt sig av rut eller rot så förlorar man en massa pengar med de neddragningar som nu sker.
De som har gott ställt förstår inte att dessa pengar betyder en hel del för oss med låg pension.
Jag kunde tex inte ha kvar mitt badkar då jag flera gånger har halkat.
Nu när jag lät installera en duschkabin så fick jag 5000 kr i rabatt tack vare ROT. Det är mycket pengar för mig med låg pension, ja i stort sätt ett halvt pensionsbelopp för mig! Staten drog in 5900 kr i skatt så de tjänade en summa trots allt!

Svekdebatten om att ta pengar från biståndet är nog den svåraste frågan för MP . Därför att när man använder dessa ca 8 miljarder från biståndet så innebär det att en massa fattiga människor ute i världen förlorar.
Barn som kanske skulle ha vaccin mot olika dödliga sjukdomar får nu inte dessa vaccin.
Med de hyror som Migrationsverket betalar idag till Bert o Co så blir varje flykting oerhört dyr. Ett faktum är ju att en dygnskostnad på ett Berthem skulle ha räckt till vaccin till hundratals barn!

Moraliskt blir ju detta så fel! Planeringen i Sverige har i alla år varit så dålig på det här området.
Det är lätt att säga som Reinfelt att det finns massor med plats i vårt land!
När man inte kan se lite ur sitt glasslott utan bara ser sin egen spegelbild kan det bara bli fel.
Varför man inte har lyssnat på FN och deras uppgifter  att pengarna till flyktinglägerna höll på att ta slut är ju också mycket märkligt?
Svält i läger genererar flyktingar ut över Europa och så får man ta ÄNNU STÖRRE kostnader i slutänden plus alla dessa dödsfall.

 
 



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate