fredag, juni 12, 2015

Landets tredje stad!

Jag har bott i denna stad i hela 26 år , dessutom började jag min vistelse med att bo åtskilliga år på Rosengård. 1978 flyttade jag ner med min familj till Rosengård som jag knappast visste något om. Vi lät min moster fixa lägenhet och eftersom jag hade fått fast arbete så var det bara att ta det som fanns.
Vi märkte ju rätt så snart att vi inte var många svenskar som bodde där. I regel var de svenskar som fanns kvar olika slag av missbrukare som inte fick bo någon annanstans!
Bränder, stölder, bråk , dåliga skolor m.m avgjorde att vi tog oss ner på stan till slut med nytt boende.
Politiskt var socialdemokratin stor och stark och hade regerat staden ända sedan "tidernas begynnelse", vänstern var svag i staden. Borgerligheten splittrad.
När staden blev en "studentstad" när de stora industrierna försvann påverkade också de politiska krafterna. "Vänstern" fylldes på av unga studenter med försmak för våldet som metod. Hot och regelrätta överfall av motståndare blev vardagsmat, något som tidigare bara förekommit  från stadens fåtaliga nazister.
Mötestörningar blev också något nytt i stadsbilden, tidigare kunde på sin höjd raggares tutande på demonstrationer förekomma.
Nu tog "vänstern" till allt för att stoppa andras möten, visselpipor och grytlock, ja till och med bomber och andra fyrverkerier började man använda.
Jag hade själv varit aktiv inom vänstern tidigare och aldrig blivit utsatt för hot eller våld vid möten eller demonstrationer.
Anarkisterna påverkade övrig vänsterungdom oerhört negativt. Samarbetet med div. organisationer från Rosengård innebar också att man öppet deltog i antisemitiska  demonstrationer där våldet firade nya triumfer vid tennismatchen mot Israel.
Ju fler invandrare från arabiska områden ju mer antisemitiska yttringar i staden där inte ens ledningen  av taktiska skäl tog avstånd. Vem minns inte Reepalus klumpiga ord om Israel!
Idag kan en sk vänsterdemo dra ihop 5000 människor där de alltid drar rasistkortet mot alla som inte har samma åsikter som vänstern.
De tillåter också Putinisterna framträda i sina demonstrationer med sin propaganda från Moskva.
Denna politiskt konstiga stad där det gamla Moskvapartiet APK , numera SKP  också har sitt huvudkvarter ! Här nedan en bild från ett SKP-möte! Moskvaränderna går aldrig ur!

Att Sverigedemokraterna har kunnat växa sig starka i staden är inte heller så konstigt.  Invandringen till staden har varit onormalt stor och alla stora förorter domineras totalt idag av invandrare där deras ungdomar inte släpper in poliser  eller journalister utan hot.
"Detta är vårt område" säger de på fullt allvar. "Om  ni inte sticker härifrån så kommer det att gå illa för er"!
Klansamhällen har vuxit upp överallt! Jag minns hur romerna hade egna domstolar i Rosengård och myndigheterna blandade sig inte.
13 åriga flickor giftes bort och slutade skolan. Ingen gjorde något åt dessa förhållanden.
Hur många unga flickor idag som blir bortgifta med sina kusiner vet ingen idag men nog är det åtskilliga från dessa enklaver som vi inte vet något om idag.
Jag personligen kände att jag inte ville bo kvar i denna stad och min flytt blev en stor lättnad för mig. Numera bor jag alltså i ett område med nästan bara invandrare men till skillnad mot i Malmö så verkar alla ha jobb och ordnade förhållande.Allt är så lugnt och fridfullt!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate