fredag, juni 05, 2015

Inget ont som inte har något gott med sig!

Min huvuddator som jag aldrig brukar utsätta för några expriment pajade jag igår!
Jag har ju kört Windows 10 på min gamla Dell (10 år) och där går 10:an utmärkt. Fick då för mig igår att jag skulle ta bort min Windows 8.1 med hjälp av nr 10. Det går ju att installera "över" den på den partition man har och på det sättet spara allt man har på sin dator.
Sagt och gjort, många timmars arbete som sedan resulterade i att Win. 10 inte hittade rätt drivrutiner för grafikkortet. Hur jag än gjorde så fanns det ingen (Nvidia) som fungerade.
Skulle jag låta detta vara i väntan på rätt drivrutin ska fixas någon gång under sommaren?
Nej!
Tog då beslutet att för första gången i mitt liv använda HP:s återställning på datorn.
Det innebar att hela hårddisken och dess innehåll "suddades" på allt. Även min Linuxmint som gick så bra.
Nå, sagt och gjort så återställdes en kopia av Windows 7. Sedan fick jag hålla på så många timmar så jag har tappat räkningen med att uppdatera denna gamla sjua. Windows är ju inte något snällt system utan det skulle in ca 300 updates i olika storlekar. Fy fasen! Sedan allt annat som ska in!!!

När jag nått halvvägs så tog jag fram en nybränd Ubuntu DVD och la in den på precis halva disken, detta var gjort på 25 minuter. Sedan kom det några uppdates där också men som jag tidigare berättat så tar Linux ner ALLTING som behövs samtidigt! Efter en timma så hade jag en mycket bra fungerande Ubuntu med allt som jag behöver.
Nu har efter alla dessa år Microsoft tagit lärdom och kommer inte att fortsätta med sina olika utgåvor som inte blir praktiska att använda på något sätt. De släpper sin 10:a och sedan kommer uppdates att följa den.
På Linuxsidan så släpper man nya upplagor av sina OS med jämna mellanrum men de har också utgåvor som håller i många år med sina updates. OCH de kostar bara en dvd eller en "pinne" eftersom man tar ner dem från nätet och gör jobbet själv.
Nya Ubuntu är så lätt att installera bredvid sin Windows så jag tror att till och med ett barn skulle klara av det. Det är bara att läsa innantill vad de säger åt användaren att göra under installationen.

Apropå webläsare (Browser) så kommer det en del nya mycket bra sådana som byggs upp omkring Chromium  (Chrom) och den jag idag fördrar heter Slimjet. Otroligt snabb och bra samt innehåller så mycket tack vare att man kan logga in sig på Googlechrom och använda allt från denna i Slimjet.
Den norska webläsaren Opera är också oerhört trevlig och lätt att ha med att göra efter att de också bytt "innehållet" till Chromium. Alla de program-appar man kan lägga till förenklar användandet av Internet.
Firefox börjar nog att hamna på efterkälken om de inte passar sig! Deras gamla Netscape i form av Seamonkey börjar bli nästan bättre och innehåller både mail och att man kan jobba mot ftp och tillverka egna sidor. Så var ju Netscape också en gång i tiden den största webläsaren under många år tills Microsoft med sitt monopol konkurrerade ut dem.
Som sagt var , inget ont som inte har något gott med sig.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate