onsdag, maj 06, 2015

Astrid Lindgrens dagbok!

http://www.svd.se/kultur/litteratur/en-krigsskildring-utan-motstycke_4539668.svd


Svt visade för ett tag sedan en dokumentär om Astrid Lindgren  vilken visade upp lite andra sidor av "sagotanten" ! Naturligtvis hade denna mycket kloka kvinna ett inre som hon inte alltid visade upp, dagboken ger en hel del pusselbitar skulle jag tro.
När jag var barn så läste jag naturligtvis hennes böcker men jag lyssnade ju mycket på radio som väldigt ung och det fanns på 50-talet ett program som hette "tjugo frågor" och leddes av Per-Martin Hamberg.
I panelen fann det skarpa hjärnor men Astrid Lindgren var ofta skarpast när det behövdes. Hon kunde så mycket om allting så jag häpnade. Hon slog professorer på fingrarna liksom hon slog finansminstern Gunnar Sträng på fingrarna i den sk pomperipossadebatten!

I hennes dagböcker från andra världskrigets utbrott fram till freden så visar hon att Hitlers mördande och KZ-läger inte var något okänt. Redan i början av kriget noterar Astrid förekomsten av dödsläger. Ville man veta så fanns alla upplysningar mitt framför människorna.
Det för mina tankar till vår tids nazister, IS runt om i världen idag. Jag märker på tex Facebook att det finns människor idag, liksom under andra världskriget, som inte vill veta vad som pågår.
Precis som tidigare i historien så varken kan man eller vill man sätta sig in i de händelser som sker idag . Allt för att slippa ta ställning!
Det är lättare att tala om djurens lidande eller att publicera mat och dryckesbilder.

Vänsterns folk talar ofta om något annat än det som tex. händer i östra Ukraina eller i Irak. Det är ett bekvämt sätt att slippa ta ställning eller så har man tagit ställning och inser att det man anser inte skulle vara så klokt att berätta?
De har väl läst på sin Nils Flyg skulle jag tro!
När kristna demonstrerar och sörjer de mördade släktingarna nere i Syrien-Irak så finns ingen av de som annars är så pigga på att demonstrara med i protesttåget.

Ofta funderar jag över det fega Sverige och vad det är som styr människorna här till att ofta tiga i de stora frågorna. Palme var trots allt en man som inte teg, hans röst hur mycket man än ogillade den politik han förde, var en röst som hade behövts idag.
OM IS hade han säkert sagt :"satans mördare"! 

 PS Med sin berömda formulering ”Det fantastiska är att detta fortsätter, att dessa satans mördare får hålla på som det sker” knöt Olof Palme, i sitt stora programtal på den socialdemokratiska partikongressen den 28 september 1975 samman fascisternas försök i 1930-talets Europa att med våld kväva socialdemokratin med tillståndet i Francos Spanien i mitten på 1970-talet.


PS 2
Svaret chockade den norska exilregeringen. Sverige ansåg sig alltså bedöma läget i Norge bättre än Norges regering? Även Winston Churchill, som ätit lunch med norske kungen i London, gick i taket:
”Jag anser detta vara svenskarnas sista chans att rädda sitt namn inför världen. Till för ett par månader sedan kunde de försvara sig med att de var rädda. Nu har de ingen annan ursäkt än den beräknande själviskhet, som har utmärkt dem under båda krigen mot Tyskland”, skrev han i ett ilsket PM till den brittiska militärledningen några dagar senare.http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-spel-om-freden/

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate