söndag, mars 01, 2015

Stängd skola i Malmö (igen)

http://www.sydsvenskan.se/malmo/varner-rydenskolan-stangs/

Övriga Sverige uppmärksammar sällan sådana här händelser nere i Malmö. Vem minns eller ens uppmärksammade stängningen av Stenkula-skolan på sin tid? Skolan var så förstörd och eleverna som flyttats över från Rosengård så ointresserade av undervisning så skolan föll faktiskt ihop.
Min son gick där så jag hade full insyn i eländet. Tidigare  hade han gått i Värner Rydén skolan uppe i Rosengård, redan då på 80-talet var det en stökig skola där hans klass bestod av nästan bara elever från många olika länder. Många kunde knappt tala vårt språk. Nu stänger skyddsombuden skolan pga av bråk mellan olika elevgrupper.
Rosengårdsskolan stängde högstadiet för ett par år sedan också pga av stök och att 50% av eleverna gick ut skolan utan godkända betyg.
Jag har haft flera vänner till mig som varit lärare där uppe i Rosengård men efter en lång karriär som duktiga lärare fullkomligt rasade som människor ner i förtvivlan och sjukdom.
Jag kände "Dallas" som fungerade som en extra resurs i skolan. Han höll i ungarna faktiskt med järnhand och berättade att han fick med milt våld och övertalning ta in dem i klassrummet. Men vad kan en ensam man göra i detta stora elände när hela systemet brakar ihop.
Många skolor uppåt landet har mycket att lära av hur det blivit i Malmö men då fodras också att man förmår att tala i klartext.
Ju fler barn som kommer från andra länder med inneboende motsättningar desto mer ökar chansen för bråk.
Dessutom får man inte slenterianmässigt sätta alla barn i en klass utan att de förstår vad som sägs av läraren.
Den halvtaskiga svenska många talar i dessa förorter påvisar bara hur illa skolan har fungerat. Ska man ha en reell chans på arbetsmarknaden så krävs både god svenska och goda kunskaper.
Hur många unga killar har inte hamnat i kriminalitet tack vare våra dåliga skolor på vissa orter. Ställ bara frågan varför tex Malmös unga invandrar- killar i förorterna procentuellt är mer kriminella än i andra städer?

Jag glömmer aldrig när Svt frågade ett par Malmöungdomar vad de skulle bli när de blev stora: "Jag ska bli gangster sa den ena. Varför då: "Jo , då kan jag köpa fina guldkedjor och fin bil!!!"

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate