onsdag, mars 18, 2015

Musiken i vår radio!

http://svenska.yle.fi/lyssna-pa-radio-vega-osterbotten

För en vecka sedan skrev jag ett kritiskt inlägg på Twitter om valet av musik i svensk radio. Jag tycker att programsättarna i  SR inte tar hänsyn till alla de som är 50+. Musiken är nästan helt inriktade på de unga med större delen av musiken på engelska språket. Övriga världen verkar inte att existera, Tysklands större artister spelas aldrig.När fick tex Peter Maffay någonting spelat i SR?
En programdirektör svarade mig och frågade vad jag ville ha spelat och jag gav honom ett förslag.
Fick då rådet att kontakta "ring så spelar vi"!
Detta visar bara att han inte förstått frågan och jag blir inte ens förvånad.
Jag brukar ta som exempel Danmark och Norge, de har dygnet runt stationer som bara sänder jazz från olika epoker. Vad har vi i Sverige, jo på nåder i P2 lite jazz ibland.
Men jag vill ha en sändare som sänder dygnet runt med blandad musik. Från Kent till gamla schlagers från förr i tiden. Det finns en skatt med musik på vårt eget språk.
Idag slog jag på Finlands radio YLE. De har radio Vega som nu i en timme på bästa förmiddagstid spelade önskemusik med tom. en gammal "Lindeman"!
Radio Vega är verkligen värt att lyssna på!

Varför Sveriges radio helt har lagt sig platt för de unga är ett underligt val eftersom det finns så många äldre som lyssnar på radio. Ofta är det ju vi som betalar vår licens vilket inte tonåringen gör!
Vi blir hänvisade till tider i ottan, strax efter sex sänds tex andliga sånger likaså programmet med gamla skivor från förr med Anders Eldeman.

Det är vi som betalar!!! Hade det här varit en vanlig affär så hade inte kunden godkänt kontraktet men SR står ovanför allt verkar det som.
http://radio.nrk.no/direkte/jazz

http://www.dr.dk/radio/live/p8jazz/

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate