måndag, december 08, 2014

Det byggs i Gustavsberg!

Idag tog vi oss en tur ner till hamnen i Gustavsberg och kollade  hur långt Ikanos bygge hade kommit. De håller på att ta vara på skalet till en av de forna stora fabrikerna och det ska vara inflyttningsklart till 2016!
När vi passerade bygget så hörde jag estniska språket bland bygggubbarna och så något annat språk också. Ser sen på alla fina bilarna på parkeringen att mycket riktigt så var det arbetare från Estland och Polen som fanns  där på bygget.
Sverige är ett konstigt land, vi har stadigt ca 8 % arbetslösa och åker man ut till någon av de talrika förorterna så vimlar det av unga män som inte tycks ha någon sysselsättning.

Varför utbildar man inte unga män och kanske även kvinnor till att bli byggnadsarbetare?
De har ju dessutom skapligt betalt.
Har det gått så långt i detta land att var och en får välja att gå arbetslös istället för att utbilda sig till de arbeten som finns?
Personligen har jag i hela mitt liv valt att hellre arbeta istället för att gå och dra benen efter mig även om jag många gånger fick ta det som fanns där jag bodde, i Visby hade jag fem olika yrken på 11 månader.

Arbetsförmedlingen aktade jag mig för, skaffade mina jobb själv !

Idag kanske det inte fungerar så på arbetsmarknaden , vad vet jag som har haft pension i många år.











Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate