lördag, juni 14, 2014

Skolan ur en annan vinkel!

http://www.dn.se/ledare/kolumner/frihetligt-tvingande-skola/

Lena Andersson i DN ger en annan vinkel på hur skolan ska reformeras så att den kan fungera.
De tankar hon framför i denna (debatt) artikel är ett sätt att tänka som är annorlunda mot det gängse måste jag erkänna. Man bör läsa hennes ord flera gånger för att de ska smälta in i ens medvetande.

Jag har ibland svårt att förstå en del av hennes artiklar och blir ofta "lite" irriterad av hennes ord men det visar ju också att hon berör mig.
Vissa skribenter har så mycket att säga och det blir ibland komplicerat att förstå men det är bara att fortsätta att läsa och begrunda.
Allt går ju inte att förstå och då kanske också skribenten inte har varit så tydlig som de borde?

Men dagens skolartikel bör få de flesta att tänka till. Själv har jag sedan skolåren ett komplicerat förhållande till den skola jag tvingades in i av mina föräldrar.(Högre allmänna läroverket i Eskilstuna)
Jag fullföljde inte skolan så jag tog inte realexamen utan hoppade av i det som då hette 3;5, alltså femårig realskola.
Under de åren i denna skola mådde jag så dåligt  så jag fick "nervmedicin" för att klara av skolgången. Helt vansinne och mina föräldrar förstod inte bättre får väl jag säga för att vara snäll. I verkligheten led de av högfärd och det var "fint" att gå i läroverket.
Att de i viss mån förstörde mitt liv ville de aldrig inse. Min mor sa alltid åt mig " att jag blev ju ingenting" !
Och så framhöll hon min bror som blev en studerad karl , minsann!!

Alla mina år i viktiga yrken med bla 20 år inom vården var ingenting värt för henne.
Jag kan förstå hur unga skoltrötta elever känner sig idag i en skola som inte fungerar för dem och jag tror inte att utökad skolplikt som tex sossarna för fram är en lösning för dessa elever.Tvärtom!
Det borde istället ordnas gemensamt mellan alla bolag och samhället att unga som gått ut nian skulle kunna få arbeta och sedan om de kan så skulle de få "komma igen" senare i livet och studera.

Utvecklingen idag ser dyster ut men allt går att förändra om bara den politiska viljan finns!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate