onsdag, maj 28, 2014

Mod i Uganda!

I Uganda råder en fruktansvärd terror mot homosexuella, ett liv är inte värt något alls i detta land med en president som lider av homofobi.
Mannen på bilden är mycket modig där han går fram i ett Pride-tåg. 
Samtidigt  som denne man går stolt i ett demonstrationståg så tror en del präster i vårt land att man genom bön ska "bota" homosexuella. BOTA! 
Ja, de tror att det är en sjukdom att älska sin nästa  om denne är av samma kön ! En ytterst märklig inställning som jag trodde tillhörde medeltiden.
Jag minns när jag skrev min första insändare i tidningen Expressen 1964 där jag försvarade homosexuella och angrep SÄPO som låg i buskarna och fotograferade män som träffades i Humlegården. De använde bilder i rent utpressningssyfte om de råkade få med någon känd potentat tex politiker eller militär.
Dagen efter att min insändare var publicerad så började folk på mitt jobb att angripa  och håna mig.
"Är du bög din jävel" kunde det låta! Nå , jag kunde ta dessa påhopp men jag kan tänka mig hur rädda många homosexuella måste ha varit på den tiden att bli "avslöjade"! 
I min lilla hemstad, Torshälla, så fick den "avslöjade" mestadels flytta från stan upp till Stockholm för att få vara i fred.
I många länder likt Uganda är det förenat med livsfara att gå ut öppet med att man är homo. Länder med islam som religion är värst att döma och förfölja individer. Någon kärlek till sin nästa finns inte i dessa fall utan man straffas ofta med döden.
Därför är det alltid fel av Sverige att utvisa homosexuella till dessa förfärliga länder!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate