onsdag, januari 01, 2014

Dumskallar finns överallt!

Lyssna på det här först: http://www.svd.se/kultur/mordhotas-pa-grund-av-sitt-ursprung_8839172.svd   och läs sedan allt det här :http://www.svd.se/kultur/spraket-som-delar-finland_8842316.svd

I Sverige finns samma otäcka hot och förbannelser som främst i Finland framförs av partiet "Sannfinländarna" och deras väljare!. Ett parti som ofta uppskattas av SD i vårt land.
Från vänster till höger så finns det människor som bedriver förföljelse av andra människor med åsikter. Det "krigas" på nätet och i det verkliga livet så överfaller man andra och slår och förstör.
Riktigt otäcka typer som skulle platsa i vilket fångläger som helst som vakter. Jag kan se dem framför mig i Hitlers läger eller i Stalins fängelser där de hånar och slår sina fångar.
Kan man utföra dessa gärningar i ett demokratiskt samhälle så fasar jag för vad de skulle kunna göra i ett samhälle där de har makten.
Dessvärre har vi en "kulturelit"  i Sverige som uppfyller sannfinländarnas plikt i vårt land , de ser allt med svart/vita glasögon.  De fattar inte att om man tillåter att en grupp fantaster  utföra våld och försvarar dem så bidrar man till att våldet ökar.
När jag var med i "vänstern" på 60-70-80-talet så var vi totalt främmande  för att ta till våld mot de som vi betraktade som våra "fiender"!
Vi begrep att om man gav avkall på denna princip (som inte utelsluter rätten till självförsvar) så kunde det längre fram i tiden även gå illa för oss.
Att störa andras lagliga demonstrationer eller möten var oss främmande, däremot att gå dit och föra debatt var ju metoden att nå ut.

Allt för många idag förstår inte ens vad jag talar om här och jag förundras över den låga nivån i tidningar, tv, radio och internet. Jag förvånas också över allt hat som väller fram överallt.
Dödssynden nummer ett är att angripa andra människor kroppsligen , misshandel och hot och hatord hör inte hemma i en demokrati.
Jag kan vara emot delar av den politik som både förra regeringen och nuvarande för i tex invandringfrågan men aldrig att jag skulle "hata" enskilda individer eller att angripa dem verbalt.
De som kommit hit har mestadels haft stora skäl för detta och ska inte behöva personligen ta skit från bortskämda medborgare !
Lär er skilja på sak och person!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate