tisdag, november 12, 2013

Ingen skugga må falla över Google-You Tube!

Jag gjorde ett jättejobb tidigt i våras med mina gamla kassetter där jag hade en massa gamla radioprogram från tiden i Malmö och dess närradio. Vi inom Solidaritetspartiet sände Alternativradion i hela fem år  på 80-talet, vecka ut och vecka in. La alltså över dem på hårddisken och skickade upp dem till You Tube för att bevara lite av våra sändningar inför framtiden.
Framåt  hösten så började diverse stora skivbolag att bråka om musiken på dessa sändningar, stora bolag som Universel mfl.
Mest löjligt dumt var en privatinspelad video på mina barn där det i bakgrunden spelas en låt med Björn Afzelius som detta bolag som numera äger Björns musik ville stoppa.
Jag har överklagat besluten eftersom just närradiosändningarna betalades  med stora avgifter till bolagen men på det örat vill de inte höra. Idag så tvingades under ursäkter Google att stänga ner en sändning som jag inte hade hunnit ta bort men det bidrog också till att jag har fått en varning och att vissa funktioner på min sida inte fungerar. Får jag två varningar till så stängs mitt konto på You-Tube ner för gott.
Jag har svårt att förstå vad deras sk förlust ligger i , ta låten med Afzelius, den är inspelad 1984 och säljs nog inte mycket idag. (Hiroshima)
Om bolaget kunde lämna sina ålderdomliga elfenbenstorn och insett att de har mest att tjäna på att låta mig få ha kvar denna video . Folk kanske gillar musiken som de hör och går och köper eller lyssnar på den via Spotify.
Hur mycket pengar och jobb lägger de ner för att spåra musik som de "äger" kan man ju fråga sig. Google har också tvingats till en omfattande apparat för att kunna driva You-Tube, de måste också ha en hel stab med anställda som sitter och plöjer vad miljontals användare lägger ut.

Sorgligt är att en omfattande kulturhistoria från Malmö Närradio nu försvinner för gott genom bolagens otidsenliga hållning. 
Snålhet bedrar vishet eller hur?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate